با توجه به جایگاه خوب استان لرستان در صنعت زنبورداری و تولید فرآورده های زنبورعسل، آیا می دانید که انواع گرده ی گل عسل با چه قیمتی در بازارهای این استان به فروش رسیده است؟
امروزه به جرئت می توان گفت که طبیعت بکر و استعداد بی نظیر استان لرستان در تنوع گیاهان دارویی گوناگون، این استان را تبدیل به یکی از قطب های مهم در صنعت زنبورداری کشور ما، نموده و جالب است بدانید که عسل لرستان، مرغوبترین عسل تولیدی در کشور نام گرفته است.
قطعا اگر به فروشگاه های معتبر فروش عسل طبیعی در استان لرستان رفته باشید، باید نام دیگر فرآورده های کاملا طبیعی زنبورعسل را شنیده باشید که شاید مشهورترین آنها، گرده گل بوده که علاوه بر کندو عسل، نقش مفید دارویی و درمانی را برای انسان ها داشته است.
گفتنی است که گرده ی گل، ماده ای حاوی انواع مواد معدنی، پروتئین و اسیدهای چرب بوده که بر روی پرچم گل های گیاهان قرار داشته و زنبورهای کارگری که وظیفه تأمین غذای نوزادان زنبور در کندو عسل را داشته اند، با انجام عمل گرده افشانی، این ماده ی ارزشمند موجود در طبیعت را در پاهای کیسه ای خود جمع آوری کرده و به داخل کندو آورده اند.
بدون گرده ی گل، تکامل و رشد نوزادان زنبور، امکان پذیر نبوده و تمامی زنبورهایی که قصد ملکه شدن نداشته اند، تا پایان عمر خود، از گرده گل به همراه عسل، تغذیه نموده اند.
اما حال آیا می دانید که اصلا گرده گل چگونه جمع آوری شده و به بازار عرضه گردیده است؟ چه خواص مصرفی برای گرده گل ذکر نموده اند؟

گرده گل عسل

جمع آوری گرده گل و خواص آن

همانطور که متوجه شدید، زنبورهای کارگر با انجام عمل گرده افشانی بر روی گل های گیاهان، گرده گل را به صورت دانه هایی ساچمه ای شکل در پاهای کیسه ای خود ذخیره کرده و جهت تغدیه زنبورهای عسل، وارد کندو عسل نموده اند.
شایان ذکر که زنبورداران با استفاده از ابزار آلاتی چون، تله گرده گیرهایی پلاستیکی و نصب آنها در مسیر ورود زنبورها به داخل کندو، انواع گرده گل عسل را جمع آوری کرده و به صورت پودر شده در بسته بندی های با وزن های گوناگون، روانه بازارهای فروش محصولات زنبورعسل نموده اند.
گفتنی است که مصرف گرده گل خالص و بدون ناخالصی همراه با عسل طبییعی، بهترین طرز مصرف این ماده ارزشمند بوده و می تواند خواص مفید دارویی و درمانی را داشته باشد.
مصرف گرده گل، در درمان بیماری های مربوط به پروستات و پیشگیری از سرطان پروستات، اثرگذاری بسیار مطلوبی داشته و می تواند در درمان کم خونی، دیابت و مشکلات نازایی و ناباروی نیز، مفید باشد.
اما امروزه متأسفانه شاهد عرضه انواع گرده گل های آلوده توسط برخی از افراد ناشناخته و سودجو در بازار بوده ایم که مصرف آنها، به شدت سلامت انسان ها را تهدید نموده و به هیچ وجه مصرف گرده گل های آلوده، توصیه نشده است.
برای آنکه انواع گرده گل خالص و مرغوب را در استان لرستان خریداری کنید، می توانید با کارشناسان مراکز معتبر فروش انواع محصولات زنبورعسل در این استان، ارتباط تلفنی داشته باشید.