یکی از گونه های مفید عسل طبیعی تولید شده در استان های جنوبی کشور، عسل کنار طبیعی می باشد که امروزه خالص ترین نوع آن به صورت مستقیم و بدون هیچ واسطه ای، به فروش می رسد.
در دنیای امروزی که خب سلامت تک تک افراد جامعه، با توجه به وجود عادت های نادرست غذایی، عدم تحرک کافی و انواع داروهای شیمیایی، دچار خطر جدی شده، بنظر می رسد که مصرف عسل طبیعی، توانسته اثرات مثبت دارویی و درمانی را برای افراد جامعه داشته باشد.
نقش فزاینده ی تغذیه ای و دارویی مصرف عسل طبیعی، تولیدکنندگان معتبر عسل در کشور را بر آن داشته تا در بالا بردن کیفیت عسل، تلاشی جدی نموده باشند تا با وجود عسلی خالص و مرغوب در بازارهای کشور، گامی مهم در راستای ارتقای سطح سلامت افراد جامعه برداشته باشند.
در حال حاضر، در استان های جنوبی کشور هم، شرایط ایده آل و مناسبی از وجود تنوع فراوان در پوشش گیاهی، حاکم بوده و زنبوردارانی مستعد در استان هایی چون، بوشهر، آبادان، خوزستان و سیستان و بلوچستان، توانسته اند گونه های مفیدی از عسل طبیعی ایرانی را روانه بازارهای فروش نمایند.
شایان ذکر که استان خوزستان، دارای تولیدکنندگانی معتبر از انواع عسل شناسنامه دار با توجه به دارا بودن تجهیزات آزمایشگاهی معتبر بوده است و امروزه از جمله معدود تولیدکنندگان عسل شناسنامه دار در کشور نیز لقب گرفته است.
حال آیا می دانید که یکی از گونه های مفید عسل طبیعی برداشت شده در استان های جنوبی کشور، عسل کنار طبیعی بوده که مصرف آن توانسته خواص مفید دارویی و درمانی را برای انسان ها داشته باشد؟

عسل کنار

فواید عسل کنار طبیعی

در کشور غنی ایران از نظر وجود انواع پوشش گیاهی متنوع در مراتع و دامنه های کوهستان ها، تقریبا از هر گیاه دارویی، عسلی ناب و دارویی برداشت شده که خواص مفید آن گیاه را، در درصدی بالاتر داشته است.
عسل کنار، نام یکی از گونه های مفید عسل برداشت شده در استان های جنوبی کشور بوده که در با نام عسل سدر نیز مشهور می باشد و در واقع کنار، نام میوه ی درختچه ی سدر بوده که میوه ای دوکی شکل و سرشار از ویتامین C می باشد و عسل برداشت شده از آن، عسلی مرغوب و با خواص فراوانی بوده است.
شایان ذکر که این عسل، از اواخر شهریور ماه و تا آبان ماه برداشت می گردد و دارای رنگ عقیقی نیز بوده است. مصرف مرغوبترین عسل کنار طبیعی، می تواند خواص درمانی ذیل را داشته باشد:

  • درمان سرخچه و آبله.
  • برطرف کننده کرم و انگل روده و معده.
  • کاهش حرارت بدن.
  • درمان کننده ریزش موی سر.
  • تقویت کننده ی قوای جنسی.
  • درمان کم خونی.
  • تقویت کننده حافظه و مغز.

اما نکته ی مهمی که همواره پیرامون عسل کنار طبیعی وجود داشته، کف کردن این عسل در شرایط دمایی خاص و به خصوص در گرما می باشد که برخی از زنبورداران و یا عرضه کنندگان عسل، به اشتباه این عامل را نشان از نامرغوب بودن عسل کنار دانسته اند.
گفتنی است که وجود ماده ای به نام ساپونین در ترکیبات عسل کنار، سبب شده تا در هنگام برداشت عسل یا پس از برداشت عسل و در شرایط گوناگونی، در این عسل کفی مشاهد گردد که به هیچ وجه نشان از نامرغوب بودن آن نبوده است و پس از مدتی زمانی، کف موجود در آن از میان خواهد رفت.
جالب است بدانید که کف عسل کنار طبیعی، دارای طبیعتی سرد بوده و مصرف آن برای گرم مزاجان می تواند مفید باشد و از طعم خوبی برخوردار بوده است.
امروزه توسط مراکز فروش معتبر در کشور، بهترین عسل کنار طبیعی بدون هیچ واسطه و با افزایش قیمتی، به صورت مستقیم به فروش رسیده که می تواند از قیمت بسیار مناسبی نیز برای مصرف کنندگان، برخوردار باشد.