بدون شک آذربایجان شرقی با توجه به امکان کاشت سیاه دانه در تولید عسل آن هم در کشور زبان زد می باشد. این عسل تنها از منطقه ی آذربایجان برای فروش به سایر نقاط کشور نمی رود، بلکه در شهر های دیگر هم این گیاه کاشت می شود.
کسانی که علاقه به ترشیجات خانگی دارند یا خود این کار را هر سال برای خانواده شان انجام می دهند یقینا با ادویه ی به نام سیاه دانه آشنایی دارند این ادویه از یک گیاه تلخ مزه با همین نام گرفته می شود. در کنار مزیت ادویه گرفتن از این گیاه نمی توان فراموش کرد که گیاه مذکور سرشار از اسیدهایی مفید برای شادابی پوست و مو می باشد.
علاوه بر آذربایجان شرقی که در بالا به آن اشاره شد شهرهای دیگری مانند اصفهان، اراک، چهار محال بختیاری و … نیز به کاشت این گیاه اعجاب انگیز می پردازند.
کافی است دنبال یک مطلب در مورد عسل در کتاب ها یا نت باشید به وفور اسم سیاه دانه و عسل را با هم، که خواص جادویی دارند می بینید این گیاه علاوه بر اینکه با همه ی عسل ها می تواند ترکیب شود و مورد استفاده قرار بگیرد خودش عسلی دارد که با نام عسل سیاه دانه مردم آن را تهیه می کنند.
این عسل به کسانی که نمی توانند خیلی راحت عمل دم و بازدم را انجام دهند یعنی دچار آسم می باشند توصیه می شود. از دیگر کاربردهایش برای کسانی است که کلیه هایشان در راستای تولید سنگ کلیه عملکرد بالایی دارد عسل مورد نظر باعث می شود که سریعتر این سنگ های مضر را از بدن دفع نمایید.
عسل این گیاه همانند خودش خیلی شناخته شده نمی باشد ولی در اینجا با خواص آن آشنا شدید پس یک بار هم که شده ریسک عوض کردن نوع عسل تان را بپذیرید و این عسل مقوی را استفاده نمایید