آیا می دانید که گرانترین فرآورده ی زنبورعسل، زهر زنبورعسل بوده که امروزه کاربرد بسیاری را در پزشکی داشته و به صورت عمده با قیمت مناسبی توسط مراکز فروش معتبر، به عرضه رسیده است؟
زنبورعسل از جمله آفرینش های بسیار شگفت انگیز الهی بوده که امروزه از تمامی فرآورده های آن در صنعت زنبورداری، خواص منحصربفرد دارویی و درمانی بدست آمده و به جرئت می توان گفت که این صنعت، گامی مهم را در ارتقای سطح سلامت افراد جامعه برداشته است.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید، زهر زنبورعسل هم از جمله فرآورده های زنبورعسل بوده که از زمان های گذشته تا به امروزه، خواص آشکار درمانی را برای انسان ها به ارمغان داشته است.
زهر زنبورعسل در زنبورها از همان بدو تولد شروع به ترشح کردن می نماید و تا پایان 19 الی 20 روزگی آنان ادامه داشته و از آن پس، متوقف می گردد. این ماده، مایعی تلخ و زرد رنگ بوده که هم خاصیت اسیدی و هم بازی در مجاورت با هوا داشته و به سرعت خشک می گردد و امروزه به صورت پودر یا زهر خشک شده در بازار موجود بوده است.

زهر زنبورعسل

ترکیبات مهم زهر زنبورعسل

باید اشاره داشت که زهر زنبورعسل، می تواند از ترکیبات خاصی برخوردار باشد که امروزه آن را در صنعت پزشکی و داروسازی، از اهمیت ویژه ای برخوردار نموده است.
شایان ذکر که زهر زنبورعسل، بیش از 8 نوع پروتئین در ترکیباتش داشته و از ترکیبات مهم آن، می توان به موارد ذیل اشاره داشت:

  • آمین های بیوژنیک: لکوترین، هیستامین.
  • آنزیم ها:  اسید فسفاتاز، فسفولیپاز.
  • پپتیدها: ملیتین، سکا پین، MCD.

در گذشته زهر زنبورعسل، در درمان انواع مشکلاتی چون، دردهای مفصلی، روماتسیم و آرتروز مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه هم علاوه بر این مشکلات، می توان به درمان بیماری MS اشاره داشت که از جمله بیماری های نخاعی و مغزی موثر در عصب مرکزی افراد بوده که هنوز هم علت آن کشف نگردیده و جالب است بدانید مصرف عسل طبیعی هم توانسته اثرات مثبت درمانی را بر روی این بیماری داشته باشد.
در پایان لازم به ذکر که امروزه زهر زنبورعسل به عنوان یک ماده اولیه در ساخت انواع داروها هم کاربرد داشته و در بازارهای محصولات زنبورعسل، به صورت خشک شده به فروش رسیده است.