عسل تقلبی از عسل اصل چگونه قابل تشخیص بوده است؟ چگونه می توان در میان
بازارهای گوناگون عرضه عسل، فروشندگان معتبری چون نمایندگی های عسل گیاهی
لرستان را شناسایی نمود؟
اگر شما هم از علاقه مندان و مصرف کنندگان جدی عسل بوده باشید، حتما این نگرانی و دغدغه با شما همراه بوده که آیا عسلی که تهیه نموده اید، اصل بوده و یا خیر؟ آیا از قیمت خرید آن راضی بوده اید؟
متأسفانه وجود انواع عسل تقلبی و مصنوعی در بازارهای گوناگون فروش عسل در کشور، منجر گردیده تا افراد به تهیه این ماده غذایی ارزشمند بی مهری ورزند و آن را از برنامه غذایی خود حذف نمایند، چرا که می دانند تهیه و مصرف عسل تقلبی و مصنوعی، نمی تواند خواص مفیدی را دارا باشد. اما چه راهکاری برای تشخیص عسل تقلبی از اصل وجود داشته است؟
اگر چه برخی از فروشندگان و ارائه دهندگان عسل، مواردی را جهت تشخیص عسل اصل بیان نموده اند، باید اشاره داشت که هیچ عاملی نمی تواند به اندازه تست و آزمایش عسل در آزمایشگاه های معتبر این محصول که توسط برخی از تولیدکنندگان صورت گرفته، صحیح و دقیق باشد.
با توجه به اینکه عواملی چون رنگ عسل و یا شکرک زدن آنها توسط برخی از ارائه دهندگان آن ذکر می گردد، باید گفت که رنگ عسل بنا به شرایط اقلیمی و برداشت آن متفاوت بوده و نمی تواند در اصل بودن عسل دخیل باشد و یا اینکه شکرک زدن عسل به سبب وجود خاصیت تبلور مواد قندی آن بوده و جالب است بدانید شکرک زدن عسل، نشانه اصل بودن آن است!
با توجه به اهمیت مصرف عسل و خواص بی نظیر آن، امروزه تولیدکنندگانی در استان لرستان، توانسته اند به تمامی استانداردهای لازم پیرامون تولید عسلی اصل و مرغوب برسند و با دارا بودن آزمایشگاه های تست عسل، توانسته اند محصولی شناسنامه دار را روانه بازارهای فروش نمایند.
مصرف عسل طبیعی و اصل خواصی مفید برای تقویت دستگاه گوارش، تقویت حافظه، پاکسازی روده و کبد و کاهش کم خونی را دارا بوده، و امروزه عسل اصل لرستان توسط فروشگاه ها و فروشندگان معتبر آن، با قیمتی مناسب قابی تهیه است.