مناسبترین نوع ظرف برای بسته بندی عسل صادراتی ظروفی از جنس شیشه می باشد، به دلیل خاصیت اسیدی عسل، ظروف فلزی برای نگهداری و بسته بندی عسل مناسب نمی باشد، زیرا باعث خوردگی فلز می شود.
آیا می دانید که مرحله ی آخر در عرضه عسل طبیعی، یعنی مرحله ی بسته بندی عسل، از مهم ترین مراحل در ارائه یک عسل مرغوب به بازار است؟ آیا می دانید که امروزه در شرکت های اروپایی و در داخل کشور، از کدام ظروف بیشتر برای بسته بندی عسل طبیعی بهره برداری نموده اند؟
در ابتدا ذکر این نکته خالی از لطف نبوده که عسل طبیعی، یکی از دیرفاسدترین مواد غذایی شناخته شده بشر، از سال های بسیار بسیار دور می باشد که در حال حاضر، بحث حمل و نقل و صادرات آن را، امری بسیار آسان جلوه داده تا امروزه صنعت زنبورداری، تبدیل به تجارتی پرسود برای کشورهای صادر کننده عسل گردد.
خوشبختانه در کشور ما هم با وجود تولیدکنندگان معتبری از عسل ایرانی و شرکت های معتبر و مجوزدار در زمینه بسته بندی عسل، امروزه شاهد گسترش صادرات عسل از این مراکز، به بازارهای داخلی و حتی خارجی نیز بوده ایم که می توان به کشورهایی چون، امارات و یا ترکیه اشاره داشت.
اما آیا می دانید که در حال حاضر، چه شرایطی برای بسته بندی عسل وجود داشته و ظروف بسته بندی عسل، کدام اند؟

عسل صادراتی

بسته بندی عسل طبیعی

شایان ذکر است که در بسیاری از شرکت های معتبر اروپایی، امروزه بسته بندی عسل در ظروف شیشه ای و پلی اتیلنی یا پلاستیکی صورت گرفته است و در کشور ما هم از این ظروف استفاده شده است.
اما دیده شده که گاها بسته بندی عسل در ظروف فلزی هم صورت می گیرد. آیا می دانید که استفاده از ظروف فلزی برای بسته بندی عسل، مناسب نمی باشد؟
تولید کنندگان، زنبورداران و صادرکنندگان عسل، مطلع هستند که تنها ظروف شیشه ای و پلاستیکی برای بسته بندی عسل مناسب بوده و از بین این دو گزینه، استفاده از ظروف شیشه ای ارجحیت دارد، زیرا خواص عسل در این ظروف طولانی مدت محفوظ می ماند. اصولا عسل یک ماده فساد ناپذیر است و در صورت نگهداری در ظروف مناسب و شرایط دمایی و رطوبتی مساعد، هرگز از بین نمی رود.
به کار بردن ظروف فلزی در بسته بندی و نگهداری عسل، کار اشتباهی بوده و به کیفیت عسل، لطمه وارد کرده و حتی ممکن است آن را غیر قابل استفاده نماید. همان طور که می دانیم عسل حاوی برخی ترکیبات با خاصیت اسیدی می باشد، این اسیدها با فلز واکنش داده و با آن ترکیب شده و عسل عطر و طعم و برخی از خواص خود را از دست می دهد.
باید اشاره داشت که ظرف عسل، نباید حاوی هیچگونه ذرات خارجی و بوی نامطبوعی باشد و بایستی در شرایطی کاملا استاندارد و با بهترین تجهیزات ممکن، بسته بندی آن صورت گیرد، چرا که ماده ای خوراکی بوده و مصرف کنندگان بسیاری را دارا می باشد.

عسل صادراتی

صادرات انواع عسل بسته بندی

همانطور که متوجه شرایط بسته بندی عسل در ظروف گوناگونی شدید و دانستید که ظروف شیشه ای از برتری خاصی نسبت به سایر ظروف برخوردار بوده؛ آیا می دانید که امروزه توسط مراکز معتبر صادرات عسل ایرانی، شرایط صادرات این عسل ها به چه صورت بوده است؟
شایان ذکر است که در این مراکز، انواع عسل بسته بندی شده در وزن های نیم کیلویی و یک کیلویی با قیمت های متفاوت، اما واقعی، به طور مستقیم توسط خود این مراکز صادراتی، آماده صادرات به تمامی بازارهای کشور بوده است و هدف اصلی این مراکز، حذف دلالان و واسطه هایی بوده که بی جهت، منجر به افزایش قیمت عسل در بازار شده اند.
برای آنکه با صادرکنندگان معتبر عسل در ارتباط باشید، می توانید از طریق راه های ارتباطی داده شده، اقدام کنید.