هر کسی بنا بر نظر و تجربه شخصی خود روشی را برای شناسایی عسل طبیعی از تقلبی به کار می گیرد. یکی از روش های متداول استفاده از کبریت است.
امروزه تشخیص این امر که عسل خریداری شده عسلی اصل بوده و یا در خور هزینه ای که بابت آن پرداخت شده می باشد، و یا به عبارت دیگر چه میزان خلوص داشته و تقلبی نبوده، از همه ی نگرانی های و دغدغه های مصرف کنندگان جدی عسل بوده است.
متأسفانه آمارها حاکی از آن بوده که در بازارهای امروزی خرید و فروش عسل، عسل هایی تغذیه شده با آب و شکر با دخالت کم زنبورعسل و یا انواع عسل های تولید شده از انواع موادی چون گلوکزهای تجاری و یا مواد نشاسته دار بدون هیچ درصدی از دخالت زنبورعسل، وجود داشته که اند که نام یک عسل تقلبی و مصنوعی را به خود اختصاص داده و به هیچ عنوان مصرف آنها توصیه نشده است.
گفتنی است که در این بازارها، گاها تشخیص عسل اصل از تقلبی توسط افراد عادی، به سختی ممکن بوده و شاید برخی از آنها خریدن عسل را فراموش کنند. آیا می دانید که امروزه روش های متعددی توسط برخی از عرضه کنندگان باتجربه عسل پیرامون تشخیص اصل یا تقلبی بودن آن مطرح گردیده است؟ چقدر این روش ها قابل اطمینان بوده است؟
شایان ذکر است یکی از این روش های تجربی، تشخیص عسل اصل با کبریت است.

عسل طبیعی

تشخیص اصل بودن عسل با کبریت

هر چند که روش های متعددی برای شناخت عسل طبیعی موجود است و تمام این روش ها هیچکدام به طور کامل دارای اطمینان صددرصدی نمی باشد، یکی از این روش ها معمول استفاده از کبریت است.
شما در این روش در ابتدا سر کبریت را آغشته به عسل می نمایید و سپس کبریت افروخته ای را زیر کبریت آغشته به عسل قرار می دهید تا روشن شود. اگر پس از روشن شدن شما بوی شکر سوخته را استشمام کردید و یا بر روی قسمت گوگردی کبریت، گرد سفید رنگ و یا حباب تشکیل شد، به طور قطع عسل تقلبی است و می توان فهمید که آن عسل نوع تغذیه ای می باشد. 
همانطور که تأکید شد، تمامی روش های مطرح شده پیرامون اصل یا تقلبی بودن عسل، روش هایی تجربی بوده و نمی تواند مورد اطمینان کامل باشد. امروزه این تنها آزمایشگاه های تخصصی و کنترل کیفی مواد غذایی بوده اند که به آسانی، اصل یا تقلبی بودن عسل را آشکار می سازند.
امروزه به سبب آنکه تمامی تولیدکنندگان معتبر در کشور، مجهز به این آزمایشگاه های تخصصی می باشند، پس بنظر می رسد که بهترین راهکار برای خرید عسل اصل و کاملا طبیعی، شناخت این مراکز معتبر تولیدی و فروشگاه های عرضه ی آنها می باشد.

عسل طبیعی

تولیدکنندگان عسل طبیعی

بله باید گفت که امروزه خوشبختانه تولیدکنندگان معتبر عسل ایرانی، توانسته اند با مجهز بودن به تمامی استانداردهای خوب و باکیفیت در آزمایشگاه های خود، عسلی خالص و با مرغوبیت بالا را روانه بازارهای فروش کنند و با درج برچسبی بر روی بسته بندی های عسل، عسلی شناسنامه دار را به عرضه رسانیده اند.
از جمله تولیدکنندگان معتبر عسل طبیعی در کشور، می توان به لرستان، اردبیل، خوزستان و همدان اشاره کرد و گفت که در این میان، استان لرستان، جایگاه نخست در مرغوبیت عسل و استان اردبیل و همدان، رتبه خوبی را در میزان تولید سالیانه عسل طبیعی، داشته اند.
پس همانطور که متوجه شدید، بهترین روش خرید عسل طبیعی در بازارهای امروزی، شناخت تولیدکنندگان معتبر عسل ایرانی بوده است که می تواند خریدی بدون دغدغه را برای شما به ارمغان بیاورد.
مرکز عسل ایران توزیع کننده عمده انواع عسل ناب و خالص تک گل و چند گل در کشور می باشد. متقاضیان می توانند برای ثبت سفارش با کارشناسان عسل ایران در تماس باشند.