آرتریت یا رماتیسم مفصلی نوعی بیماری مزمن است که غضروف مفاصل را تخریب کرده و ضایعات استخوانی ایجاد می کند. مصرف عسل طبیعی از عوارض این بیماری می کاهد، در این راستا صادرات عسل خالص ایران به کشورهای آسیایی و اروپایی صورت می گیرد.
رماتیسم مفصلی یک عارضه ی مزمن است که مفاصل را مورد هدف قرار داده و باعث تخریب آنها می شود. این عارضه در محدوده سنی 50-40 سال بروز کرده و در بانوان شایع تر است. شروع بیماری با علائم ناگهانی مانند درد و تورم و التهاب و خشکی مفاصل همراه می باشد، در ابتدا با شروع فعالیت و تحرک به مرور زمان تسکین می یابد و به مرور زمان باعث تخریب مفاصل و سایش استخوانها می گردد. علت این بیماری ناشناخته است و هنوز دلیلی علمی برای ایجاد این بیماری توسط محققان علم پزشکی ارائه نشده است.
مصرف عسل خالص به علت داشتن آنتی اکسیدان و مواد معدنی فراوان مانند آهن، مس، کلسیم و فسفر از بروز این بیماری جلوگیری کرده و عوارض ناشی از آن را کاهش می دهد. مبتلایان به این بیماری باید از انجام فعالیتهای ورزشی شدید و فشار آوردن به مفاصل و بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کنند.
با توجه به کیفیت بالا و حجم عسل تولید شده در کشورمان، کندو داران و پرورش دهندگان زنبور عسل می باید برای فروش محصول خود به سراغ بازار های جدید و پر سود بروند، برای این منظور شرکت های صادراتی عسل پس از بازار یابی در کشورهای هدف، محصول عسل آنها را با قیمتی شایسته به فروش می رسانند.

.