در حال حاضر انواع عسل دارویی اعلای تولید شده در استان لرستان، با بهترین
شرایط از لحاظ قیمت و کیفیت، عرضه گردیده و صادرات عظیمی را به سراسر
بازارهای کشور داشته است.
آیا می دانید که در استان لرستان، وجود زنبوردارانی فعال که توانسته اند از طبیعت ناب موجود در مراتع این استان بهره لازم را ببرند، انواع عسل گیاهی و دارویی در مرغوبترین نوع خود تولید گردیده است؟
بله با توجه به اینکه، عسل طبیعی، ماده ای دارای ترکیبات بی نظیری چون آهن، کلسیم، پتاسیم، انواع ویتامین ها چون ویتامین سی، کا و تیامین و انواع کربوهیدرات ها و کالری مناسب می باشد، وجود انواع عسل طبیعی در برنامه غذایی افراد، می تواند خواص درمانی بی نظیری را دارا باشد.
شایان ذکر است که در استان لرستان، انواع عسل گون، عسل آویشن، عسل شتیزه و عسل چندگل تولید گردیده و در این بین می توان گفت عسل گون و عسل آویشن، از خواص بیشتر و در نتیجه از فروش بیشتری برخوردار بوده اند.
عسل گون، که در دو نوع عسل گون گز و کتیرا تولید گردیده، دارای خواصی چون ضدخشونت سینه، تقویت روده، مفید برای زخم ها و ورم های چشمی، و از همه مهم تر کاهش دهنده کم خونی را دارا بوده است.
عسل آویشن هم که از گیاه معطر آویشن تولید گردیده و دارای رنگ قرمزی می باشد، دارای انواع ویتامین هایی چون A و E بوده و علاوه بر خواصی چون بهبوده تنگی نفس، درمان سرفه های شدید، ضددردهای ناشی از عادت ماهیانه، یکی از مناسب ترین انواع عسل های طبیعی برای بیماران دیابتی بوده است.
با توجه به اینکه عسل یکی از سخت فاسدترین مواد غذایی و دارویی موجود و شناخته شده در جوامع گوناگون می باشد و در مقابل خواص بسیار مفیدی را داشته است، امر صادرات آن تجارتی مهم و البته پرسود در استان لرستان تلقی گردیده است.