آیا با انواع گونه های عسل تولید شده در کوهستانهای اردبیل و خواص آنها، آشنایی داشته اید؟ آیا می دانید که هم اکنون شرایط ویژه ای برای صادرات عسل طبیعی کوهستان در اردبیل، وجود داشته است؟
انسان ها از زمان بسیار دور تا به امروزه، از خواص منحصربفرد عسل طبیعی در درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها بهره جسته اند و آنچه که مبرهن بوده، نیاز شدید انسان های امروزی، به محصولی کاملا گیاهی و خالص، چون عسل طبیعی می باشد.
درست است که در کشور ما، شرایط مطلوبی جهت پرداختن به صنعت زنبورداری و تولید فرآورده ای ارزشمند چون عسل طبیعی وجود داشته، اما هنوز هم تا رسیدن به عسلی کاملا ارگانیک و مرغوب در اکثر مراکز تولیدی، فاصله ی زیادی وجود داشته و تعداد تولیدکنندگان و مراکز صادراتی معتبر عسل ارگانیک در کشور، به تعداد انگشتان دو دست هم نمی رسد.
در این بین به جرئت می توان گفت که علاوه بر استان هایی چون لرستان، همدان، کردستان و خوزستان، کوهستان های بکر و پراستعداد استان اردبیل در دامنه سبلان هم، یکی از پایگاه های معتبر تولید عسلی اصل و کاملا ارگانیک تلقی شده و به طور کلی استان اردبیل با چیزی نزدیک به 5 تن تولید عسل در سال، رتبه خوبی را در میزان تولید عسل در کشور داشته است.

عسل اردبیل

گونه های عسل در اردبیل

گفتنی است که یکی از برداشت های بسیار مرغوبی که از گونه های محتلفی از عسل طبیعی به خصوص در اردبیل صورت گرفته، برداشت بهاره بوده که زنبورداران با بردن کلنی های خود به دامنه کوهستان های سبلان، اقدام به تولید عسل از شهد گل های پر تنوع نموده اند.
شایان ذکر که در استان اردبیل، انواع گونه های عسل دارویی چون، عسل گون، عسل آویشن و عسل بابونه برداشت شده که هر یک از خواص منحصربفرد دارویی و درمانی برای انسان ها برخوردار بوده اند.
عسل گون خالص، مفید برای بیماران دارای کم خونی بوده، عسل آویشن علاوه بر خواص عمومی عسل، مفید برای بیماران دیابتی بوده و عسل بابونه نیز یکی از گونه های مفید عسل دارویی برای درمان سردردهای شدید ناشی از سرماخوردگی می باشد.
شما می توانید با شناخت مراکز صادراتی معتبر انواع عسل ایرانی در اردبیل و ارتباط داشتن با مشاورین این مراکز، از شرایط ویژه صادرات عسل اردبیل، آگاهی کامل را داشته باشید.