امروزه یکی از مرغوبترین انواع عسل های تولیدی در کشور، مختص استان کردستان بوده که با شرایطی ویژه، صادراتی را به کشور عراق داشته است.
استان کردستان، یکی از استان های فعال در حوزه پرورش زنبورهای عسل و دارای تولیدکنندگانی معتبر در حوزه تولید عسلی اصل و مرغوب می باشد که در حال حاضر توانسته در میان 15 تولیدکننده برتر عسل ناب در کشور قرار داشته باشد.
شاید به جرئت بتوان ادعا نمود، که از گذشته تا به امروزه، هیچ ماده ای نتوانسته ترکیبات بی نظیر یک عسل طبیعی را دارا باشد و امروزه بیش از گذشته، برنامه غذایی روزانه انسان ها به همچین ماده ی غذایی و دارویی نیاز مبرم داشته است.
عمدتا مصرف کنندگان عسل در کشور، از عسل در صبحانه و یا به عنوان میان وعده های غذایی بهره می برند و به گفته مشاورین تعذیه، مصرف یک قاشق عسل طبیعی، می تواند هیچ مشکلی برای دستگاه گوارش، کلیه و قلب انسان باقی نگذارد.

خواص مصرف عسل در زمان های گوناگون

گفتنی است که مصرف عسل در زمان های گوناگون در طول روز، می تواند خواص منحصربفردی را دارا باشد و به نوعی ترکیبات بی نظیر عسل طبیعی و اصل، ماده ای موثر در سلامت تغذیه ای انسان ها بوده است.
مصرف عسل قبل از صبحانه و به طور ناشتا، می تواند برای درمان مشکلات گوارشی و زخم معده موثر باشد و مصرف آن به هنگام صبحانه می تواند علاوه بر خاصیت انرژی بخشی بالا، یک خونساز مفید باشد.
لازم به ذکر است که مصرف عسل قبل از خواب هم می تواند در پاکسازی کبد و ابجاد خوابی راحت بسیار مناسب باشد و امروزه ورزشکاران هم از عسل به سبب خاصیت چربی سوزی آن بهره برده اند.

عسل کردستان و صادرات آن به عراق

همانطور که متوجه شدید، یکی از انواع مرغوبترین عسل های تولیدی در کشور، عسل کردستان بوده که می توان گفت با توجه به نقش فزاینده ی عسل طبیعی در ارتقای سطح سلامت افراد جامعه، امروزه از این استان، صادراتی ویژه به بازارهای داخلی و به خصوص به کشور عراق صورت گرفته است.
صادرات بیش از 130 تن انواع عسل طبیعی و ناب کردستان با شرایطی ویژه از لحاظ قیمت و کفیت، به کشور عراق صورت گرفته و امروزه استان کردستان هم به یکی از پایگاه های مهم صادراتی در کشور لقب گرفته است.