آیا می دانید که انواع عسل های تولیدی در کشور، در کدام استان ها تولید گردیده اند؟ چگونه می توان از قیمت عسل های دارویی آگاهی پیدا نمود؟
کشور ایران یکی از غنی ترین کشورهای جهان در زمینه وجود انواع گوناگون پوشش گیاهی قوی در اکثر مناطق خود بوده و امروزه به جرئت می توان گفت که یکی از پایگاه های مهم صادرات و تولید عسل در دنیا، کشور ایران بوده که البته هنوز هم با ایده آل های تولید عسل مرغوب، فاصله داشته و تعداد تولیدکنندگان معتبر، معدود بوده است.
در کشور، استان هایی چون مازندران، اصفهان، خوزستان، کردستان، همدان، اردبیل و لرستان، توانسته اند تولیدکنندگانی معتبر در حوزه تولید عسل باشند و آمارها نشان دهنده درصد مرغوبیت بالای عسل تولیدی در استان لرستان داشته و این استان رتبه نخست را دارا بوده است.
حال این سوال مطرح می گردد که کدام یک از انواع عسل های تولیدی در مناطق مختلف کشور وجود داشته و چه خواصی را دارا بوده اند؟

انواع عسل های دارویی تولید شده در کشور

در ابتدا باید گفت که امروزه عسل طبیعی به سبب دارا بودن مواد قندی ساده و طبیعی مانند فروکتوز و گلوکز، توانسته جایگزین بسیار مناسبی برای مواد قنددار و شکر باشد و به سبب دارا بودن ترکیبات بی نظیری چون املاح معدنی، مواد ویتامینی و کربوهیدرات ها، خواص درمانی فراوانی را دارا بوده است.
اکنون انواع عسل های تولیدی در کشور عبارتند از:
عسل گون: عسل گون یکی از مهم ترین و پرفروش ترین انواع عسل های تولیدی در اکثر مناطق کشور ما بوده که از شهد گیاه گون تولید شده و می تواند با مصرف در صبحانه خاصیت بالای خونسازی را دارا باشد و مفید برای بیماران دارای کم خونی بوده است.
عسل آویشن: عسل طبیعی آویشن، عسلی معطر، دارای رنگ قرمز و سرشار از انواع ویتامین های A و E بوده که علاوه بر خواص عمومی عسل، می تواند بهترین عسل موجود برای بیماران دیابتی باشد. لازم به ذکر است که عسل آویشن در اکثر مناطق معتدل کشور تولید گردیده است.
عسل بهار نارنج: شاید یکی دیگر از انواع پرخاصیت ترین انواع عسل های تولیدی در استان های شمالی کشور، عسل بهار نارنج یا همان عسل پرتقال می باشد که می تواند خواص ضدعفونی کننده، ضدسرطان، تقویت حافظه و تصفیه کنندگی خون را به همراه داشته باشد.
عسل کنار: عسل کنار که از شهد شیرین گیاه کنار در استان های جنوبی کشور مانند فارس، کرمان، بوشهر و هرمزگان تولید گردیده می تواند خواصی چون تقویت قوای جنسی، درمان کمر درد، ضدکم خونی و تقویت موی سر را دارا باشد.
عسل چندگل: عسل چندگل یا چندگیاه که از ترکیبات متعددی از انواع عسل های موجود در هر منطقه ای تولید گردیده می تواند خواص گوناگونی از هر عسل طبیعی را دارا باشد و دارای رنگ های متفاوتی نیز بسته به شرایط تولید بوده است.
مصرف عسل چندگل می تواند ضداسهال و یبوست، ضدسنگ کلیه و خاصیت تب بری بالایی را داشته باشد.
در حال حاضر از نگرانی های عمده افراد مصرف کننده عسل، علاوه بر کیفیت عسل، قیمت آن بوده که خوشبختانه امروزه تولیدکنندگان معتبر در کشور توانسته دو امر قیمت و کیفیت را دو اصل جداناپذیر از هم تلقی دهند و با قیمت مناسب و کفیت بسیار عالی از عسل تولید شده، نرخ فروش بیشتری داشته و در مقابل تلاشی در راستای حفظ سلامت انسان ها داشته اند.
برای آگاهی از لیست قیمت انواع عسل های تولیدی در استان های کشور، علاوه بر موارد ذکر شده، انواع دیگر عسل هایی چون عسل زرشک، عسل گشنیز و بسیاری دیگر می توانید با مشاورین در این حوزه در ارتباط مستقیم باشید.