راه شناسایی و تشخیص عسل طبیعی متبلور از عسل های تقلبی این است که شکرک عسل، نرم بوده و زیر دندان صدا نمی کند اما شکرک عسل تقلبی، سفت و آب نبات گونه بوده و مانند مربا به دندان می چسبد. صادرات عسل طبیعی می تواند باعث رشد اقتصادی زنبور داران شود.
عسل ماده ای طبیعی و ارزشمند است که به علت قیمت نسبتاً بالا، همواره در کانون توجه عده ای سود جو قرار داشته است. خریداران و صادر کنندگان عسل توجه داشته باشند که یکی از مشخصه های عسل طبیعی، وجود شکرک و تبلور در آن است. شکرک زدن عسل طبیعی به مرور زمان ایجاد می شود و به علت ته نشین شدن برخی ذرات، باعث کدر شدن رنگ عسل می گردد. همچنین شکرک موجود در عسل طبیعی، مانند شکرک خرما، بسیار نرم بوده و به هنگام مصرف، هیچ صدایی زیر دندان ایجاد نمی کند. ولی بلور و کریستال های عسل تقلبی، همانند آب نبات به دندان چسبیده و در هنگام مصرف مثل این است که شکر، لای دندان ها مانده باشد. در ضمن عسل های تقلبی و به اصطلاح، شبه عسل ها به سرعت، کریستالیزه شده و فرآیند شکرک زدن آنها بدون کدورت و ته نشینی می باشد.
تولید کنندگان عسل، برای فروش و صادرات عسل طبیعی خود، می توانند با شرکت های صادراتی عسل تماس گرفته و هماهنگی های لازم را انجام دهند.

.