اساسی ترین رکن در پا بر جا نگه داشتن و توسعه هر کار تولیدی، حفظ بازار فروش بدست آمده و گسترش آن می باشد. تولید و پخش عسل طبیعی نیز، از این قانون کلی مستثنی نیست. در امر صادرات جلب و حفظ اعتماد مشتری امر خطیری است.
تولیدکنندگان و صادرکنتدگان فعال در زمینه ی عسل باید توجه داشته باشند که با تولید و عرضه ی عسل خالص، با کیفیت و طبیعی گام بلندی در راضی نگه داشتن مشتریان و افزایش تعداد آنها بر خواهند داشت. برخی از تولید کنندگان عسل برای کسب سود بیشتر، مواد افزودنی از قبیل شکر به آن می افزایند. این امر باعث می شود عسل، برخی از خواص درمانی خود را از دست داده و از کیفیت آن کاسته شود.
خریداران عمده ی عسل می توانند با خرید از تولیدکنندگان معتبر ویا مراجعه به آزمایشگاههای مربوطه از کیفیت عسل خریداری شده اطمینان حاصل کنند. اما چندین راه ساده نیز برای خریداران جزٕء وجود دارد تا بتوانند عسل خالص را از ناخالص تشخیص دهند. یکی از این روشها استفاده از حرارت است، عسل طبیعی با قرار گرفتن در معرض حرارت ذوب میشود اما عسل ناخالص حین ذوب، صدای “خش خش” ایجاد می کند.
تولید کننده محترم، توجه داشته باشید که ممکن است در ابتدا با اختلاط عسل خود شاهد کسب سود آنی باشید ولی در دراز مدت، اعتبار و بازار فروش خود را از دست خواهید داد.