عسل این ماده ی معجزه گر، نقش اساسی در طب سنتی ایفا می کند. یکی از انواع عسل طبیعی ایران که مقدار ساکارز آن کم است، عسل شاه بلوط است. به دلیل خواص طبی آن، در صادرات عسل نقش ارزنده ای دارد.
عسل شاه بلوط عسلی است به رنگ قرمز یا قرمز مایل به قهوه ای و طعمی که زیاد باب طبع افراد مختلف نمی باشد. این عسل از شهد و گرده درختی به همین نام به عمل می آید. شاه بلوط درختی است به طول 50-40 متر با برگهای بلند و نوک تیز بیضی شکل، به رنگ سبز چمنی و گلهایی که به دو صورت نر و ماده وجود دارد. گلهای نر به شکل استوانه ای شاتون مانند و گلهای ماده به صورت سه تایی در داخل پیاله ای با پوست خاردار قرار دارند. شهد و گرده این گلها فراوان بوده و به رنگ قرمز پررنگ می باشد.
عسل تولید شده از شهد گلهای این درخت بسیار مقویست و بدون اغراق برای درمان اکثر امراض مفید می باشد. عسل شاه بلوط معدن غنی از آنتی بیوتیک است که این ویژگی برای مقابله با چرک و عفونت و درمان جراحات بسیار مفید بوده و مورد استفاده قرار می گیرد. خوردن این عسل موجب تقویت گردش خون در بدن شده و کارکرد قلب را بهبود می بخشد. در ضمن از جمله راهکارهای عملی درمان یبوست مصرف روزانه این نوع عسل می باشد