مصارف خوراکی طعم های مختلف عسل، در تمام کشورها رواج داشته و این محصول با قیمت بالایی از تولید کنندگان خریداری می شود. زنبور داران ایرانی با کمک شرکت های بازرگانی، می توانند برای صادرات عسل با کیفیت خود اقدام نموده و از این راه به سودآوری مناسبی برسند.
یکی از مواد خوراکی، که تقریبا در همه ی آشپزخانه ها به چشم می خورد، عسل است. طلای مایع با برخورداری از خواص معجزه گر، توانسته جای خود را در سبد کالای خانوار، در کشور های مختلف باز کند. قند ساختاری بافت عسل بیشتر از فروکتوز و گلوکز تشکیل شده و این امر موجب شده است که شیرینی عسل 25 برابر بیشتر از قند معمولی یعنی ساکارز باشد ولی عسل مضرات ساکارز را ندارد.
به دلیل گرده برداری زنبور از گیاهان مختلف، بخصوص گیاهان طبی، طلای طبیعی دارای خواص دارویی برای درمان و پیشگیری از بیماریهای گوناگون است، این ماده ی غذایی، انرژی زا بوده و می تواند برای ورزشکاران و کودکان بالای دو سال مفید باشد.
صادرات عسل کاری پرسود برای تولید کنندگان می باشد ولی چون اغلب زنبورداران از صادرات و بازار یابی اطلاعات کاملی ندارند این کار برای آنان مشکل است. برای برخورداری از سود صادرات عسل باید، با شرکت صادراتی تماس گرفته و هماهنگی های لازم را صورت دهند.