آیا می دانید که بهترین فرآورده های زنبورعسل، در کدام مراکز تولید می گردند؟ آیا از شرایط صادرات انواع فرآورده های زنبورعسل، آگاهی داشته اید؟
خدای بزرگ با آفرینش موجودی به نام زنبورعسل، یکی از شگفتی های بزرگ خلقت خود را بر همگان نمایان ساخته است که امروزه از آن، بسیاری از انواع فرآورده های دارویی و مفید برای سلامت انسان ها بدست آمده و توسط زنبورداران تولید گردیده است تا به نوعی سلامت انسان ها، تضمین کننده باشد.
بله زنبورعسل، با فرآیند پیچیده و بسیار مهمی که در کندوهای عسل داشته، توانسته انواع فرآورده هایی چون، عسل طبیعی، ژل رویال، گرده گل و بره موم را تولید نماید و امروزه حتی از زهر زنبورعسل هم، خواص درمانی بیشماری بدست آمده است.
حال آیا می دانید که هر کدام از انواع این فرآورده ها، چگونه تولید شده و چه خواص و ترکیباتی را دارا بوده اند؟

فرآورده زنبور عسل

تولید انواع فرآورده های زنبورعسل

در ابتدا باید این امر را ذکر نمود که در کشور ما، امر زنبورداری و پرورش زنبورعسل، به سبب وجود استعداد خوب اکثر مناطق و مراتع موجود در کوهستان ها و دشت های کشور، رونق بیشتری را داشته و تجارتی مهم و پرسود تلقی گردیده است.
عسل طبیعی، از جمله مهم ترین و پاک ترین فرآورده ی تولید شده از شهد گل های انواع گیاهان بوده که توسط زنبورهای عسل جمع آوری شده و در کندوهای ذخیره سازی، طی فرآیندی بسیار پیچیده، تولید گردیده است.
آنچه که واضح و مبرهن بوده، خواص بسیار مفید و ارزشمند مصرف روزانه عسل طبیعی بوده که با توجه به سرشار بودن از انواع مواد معدنی و ویتامینی و قندهای ساده مونوساکاریدی، توانسته خواص درمانی چون ضدکم خونی، درمان ناراحتی های قلبی و کلیوی و گوارشی را دارا باشد.

فرآورده

ژل رویال، ماده ی مهم دیگر تولید شده توسط زنبورهای کارگر بوده که علاوه بر نقش مهم تغذیه ای در کندوها، توانسته با ترکیبات سرشار از انواع کربوهیدرات ها، اسیدهای آمینه ضروری، ویتامین ها و مواد پروتئینی، خواص درمانی بسیاری را دارا باشد که مهم ترین آنها، درمان نازایی و ناباروری بوده است.
گرده گل، که از جمع آوری زنبورهای عسل از روی انواع گل ها به خصوص در فصل بهار بدست آمده، به همراه ژل رویال، ماده ی تغذیه ای برای لاروها و زنبور ملکه بوده و می تواند خواص درمانی مفیدی را برای انسان ها داشته باشد.
پودر گرده گل که امروزه در بازار موجود بوده، می تواند همراه با عسل طبیعی، یکی از مفیدترین مکمل های غذایی برای افراد باشد و امروزه خاصیت ضدسرطان پروستات گرده گل، از بارزترین خواص درمانی گرده گل اصل بوده است.
بره موم و زهر زنبورعسل هم، از جمله فرآورده های مهم زنبورهای عسل می باشند که خواص منحصربفرد درمانی را دارا بوده اند.
در حال حاضر در کشور ما، زنبوردارانی فعال در استان هایی چون، لرستان، کردستان، همدان و اردبیل، توانسته اند از تولیدکنندگان معتبر انواع فرآورده های مهم زنبورعسل باشند و امروزه صادرات مهمی را به تمامی بازارهای داخلی کشور و حتی برخی از بازارهای خارجی، داشته باشند.
برای آگاهی از شرایط صادرات انواع فرآورده های مهم زنبورعسل، می توانید با کارشناسان در این حوزه در ارتباط مستقیم باشید.