تنها و بهترین راه شناسایی عسل طبیعی از تقلبی، مراجعه به آزمایشگاه مواد غذایی بوده و شناسایی عسل مرغوب و صادراتی تنها از طریق مطالعه با روش های آزمایشگاهی میسر می باشد.
خریداران عمده عسل علی الخصوص شرکتهای تجاری و بازرگانی فعال در زمینه صادرات عسل و صادرکنندگان می دانند که راه مطمئن برای شناسایی عسل طبیعی از تقلبی و پی بردن به میزان کیفیت عسل، مراجعه به آزمایشگاههای صلاحیت دار در زمینه مواد غذایی است. لازم است برای عسل مواردی مانند انواع قندها و غلظت آنها مورد بررسی قرار گیرد.
قندها بر دو نوعند؛ قندهای ساده و مرکب. هر چه میزان قندهای مرکب در یک نمونه عسل کمتر باشد؛ عسل طبیعی تر و با کیفیت تر است. قندهای ساده به سرعت هضم و جذب خون می شوند ولی قندهای مرکب برای هضم شدن نیاز به انرژی زیادی داشته و اغلب دیرتر هضم شده و موجب بروز عوارضی در بدن می شود. حدود 70 در صد قندهای موجود در عسل را قندهای ساده مانند گلوکز و فروکتوز تشکیل می دهند، هر چه سهم فروکتوز در عسل بیشتر باشد محصول مرغوبتر است.
تولید کنندگان عسل، این ماده ی ارزشمند را پس از تلاش بسیاری بدست می آورند. شرکت های بازرگانی صادر کننده ی عسل نیز محصولات زنبورداری را با قیمتی شایسته از طریق ارتباط تلفنی خریداری می کنند.

.