روش های مختلفی جهت شناخت انواع عسل مرغوب بیان شده است، ولی به همین اندازه که در این جهت گام برداشته شده، به همین اندازه هم در تولید عسل تقلبی پیشرفت حاصل شده است.
بسیاری از افراد روش های شناخت عسل مرغوب از نامرغوب را در رنگ، طعم، عطر، رس شدن، میزان گرانروی و چگالی عسل بیان کردند ولی خیلی زود سودجویان باهوش راهی برای جلوگیری از این شناخت پیدا کردند که نتوان آن ها را از هم تشخیص داد.
به آن ها رنگ و اسانس های طبیعی و معطر زدند و خواص فیزیکی را کاملا مطابق با عسل اصل کردند تا بتوانند با فروش عسل تقلبی بیشتر و گرانتر به سود بیشتری دست یابند، طوری که در حال حاضر حتی باتجربه ترین افراد هم نمی توانند از روی ظاهر عسل، اصل، مرغوب و طبیعی بودن را تشخیص دهند.

یک راه شناخت عسل مرغوب

عسل را با قاشق بردارید، طوری که کش بیاید، و آن را درون یک ظرف شیشه ای آب سرد بریزید. اگر مشاهده کردید که آن عسل هنگام وارد شدن درون آب بدون ایجاد حباب یا عوض کردن رنگ آب در ته ظرف نشست، بدانید که آن عسل مرغوب است و می توانید با خیال راحت مورد استفاده قرار دهید.
ولی چنانچه بخواهید از میزان اصل بودن عسل خود مطمئن باشید تنها راه تست آزمایشگاهی است، در غیر اینصورت راهی مطمئن وجود ندارد جز اینکه از مراکز معتبر خریداری نمایید.