آیا از روش های تولید و جمع آوری ژل رویال زنبورعسل، چیزی می دانید؟ از ژل رویال، چه موارد استفاده و خواصی در صنایع گوناگون به خصوص صنعت دارویی بدست آمده است؟
ژل رویال از جمله فرآورده هایی بسیار پرخاصیت مهم هم در کندو عسل و هم برای درمان بسیاری از بیماری ها در انسان بوده که امروزه در معتبرترین فروشگاه های عرضه انواع محصولات ناب زنبورعسل ایرانی، به فروش می رسد.
در واقع ژل رویال به عنوان غذای شاهانه زنبور ملکه شناخته شده بوده و این زنبور تا پایان عمر خود، از این ماده ی سرشار از انواع مواد ویتامینی، مواد معدنی و اسیدهای آمینه، تغذیه نموده است.
ژل رویال مایعی سفید رنگ و ژلاتینی بوده که زنبورهای کارگر و جوان توسط غدد مغزی خود، این ماده را تولید کرده و به داخل کندو آورده اند. امروزه از ژل رویال به عنوان یک ماده ی خوراکی در درمان بسیاری از بیماری ها نیز استفاده شده و از این ماده در صنایعی چون تولید لوازم آرایشی و بهداشتی نیز بهره برداری کرده اند.
حال آیا با روش های تولید و جمع آوری ژل رویال آشنایی داشته اید؟ آیا می دانید چه عواملی در تولید ژل رویال موثر بوده است؟ ژل رویال برای مصرف انسان ها چگونه عرضه شده و در چه شرایطی باید نگهداری گردد؟

تولید ژل رویال

روش های تولید و جمع آوری ژل رویال

همانطور که متوجه اهمیت وجود ژل رویال در کندو عسل شدید، حال در ادامه با روش های تولید و جمع آوری این ماده ارزشمند نیز آشنا شوید:
روش های طبیعی: باید گفت که در کندوهایی که شرایط لازم را برای تکثیر و بچه دهی دارند، شاخون های زیادی مملو از ژل رویال به وجود می آید و از روز سوم بعد از تشکیل، پس از بستن درب شاخون ها، تبدیل به ماده ای سفت و ژلاتینی می گردند.
در فصل بهار که کلنی های زنبورعسل، دارای تعداد زیادی زنبورهای جوان و کارگر بوده و به هر دلیلی مادر و ملکه خود را از دست داده باشند، اقدام به تولید شاخون هایی حاوی مقدار فراوانی ژل رویال می نمایند که در این صورت زنبورداران می توانند با استفاده از ابزار آلات مناسب، پس از خراب نمودن شاخون ها، ژل رویال را جمع آوری کنند.
روش های مصنوعی: در این روش ها می توان در واحدهای پرورش و تولید زنبور ملکه، به طور همزمان نیز به تولید ژل رویال اقدام کرد که در این روش لاروهای یکروزه را به کندوهای زنبورهای پرستار انتقال می دهند و از روز سوم به بعد زنبورداران توانسته اند ژل رویال را جمع آوری کنند.
اما با توجه به این روش های جمع آوری ژل رویال، باید گفت که عوامل متعددی می توانند در تولید یک ژل رویال، تآثیرگذار باشتند که عبارتند از:

  1. نژاد کلنی های پرستار.
  2. شرایط مناسب در کندو عسل و سلامت کندوهای پرستار.
  3. تعداد زنبورهای جوان.

شایان ذکر که شرایط و وضعیت کلنی های زنبورعسل، اثرگذاری زیادی را در تولید ژل رویال داشته که در اینجا به برخی از این شرایط اشاره شده است.

شرایط کلنی های تولید ژل رویال

باید گفت که کلنی های تولید ژل رویال، بایستی شرایط ذیل را دارا باشند:

  • اول آنکه بسیار زیاد پرجمعیت باشند و درصد بیشتری از این جمعیت را زنبورهای جوان و کارگر تشکیل دهند.
  • شهد و عسل به مقدار کافی در کندو وجود داشته باشد.
  • میزان گرده گل خوبی در اختیار کندو باشد.
  • از همه مهمتر آنکه شرایط آب و هوایی مساعد باشد.

با توجه به همه این موارد ذکر شده و اهمیت وجود ژل رویال در کندو عسل، باید گفت که آزمایشات گوناگون روی ترکیبات ژل رویال نشان داده که این ماده برای مصرف انسان ها هم می تواند خواص مفید دارویی و درمانی را دارا باشد و امروزه به صورت پودر خالص و یا همراه با عسل طبیعی در فروشگاه های معتبر فروش محصولات زنبورعسل، به عرضه رسیده است.
عمدتا ژل رویال زود فاسد می گردد و بایستی در شرایطی به دور از نور مستقیم و در دمای فریز شده نگه داری گردد و همواره توصیه شده تا هنگام خرید ژل رویال، به نگهداری آن نیز در فروشگاه ها، توجه گردد.
گفتنی است که ژل رویال در صنعت پزشکی، برای درمان مشکلات نازایی و ناباروری مورد استفاده قرار گرفته و به سبب دارا بودن ماده ای به نام کلاژن در ترکیباتش، در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی نیز مورد بهره برداری قرار گرفته است.