معمولا عسل تیره رنگ، مانند عسل جنگلی با داشتن درصد بالای املاح و مواد معدنی بخصوص آهن، کم خونی مزمن ناشی از فقر آهن را درمان می کند. گونه ی صادراتی این عسل، که در درمان کم خونی بکار می رود، نظر خریداران جهانی را به خود جلب کرده است.
عسل جنگلی، عسل بسیار پر خاصیت و ارزشمندی است که به علت دارا بودن ارزش غذایی بالا و خواص درمانی زیاد، مشتریان داخلی و خارجی فراوانی داشته و به صورت گسترده این عسل تولیدی به کشورهای دور و نزدیک صادراتی می شود. شهد و گرده ی مورد نیاز برای تولید این عسل از درختان کاج و سرو و صنوبر جنگلی گرفته شده و در فصول تابستان و اوایل پاییز قابل برداشت است. این عسل به علت داشتن درصد بالای املاح معدنی علی الخصوص آهن، تیره رنگ بوده و در درمان بیماری های مختلفی مانند کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار سودمند است.
به بانوان محترم و بیماران تازه مرخص شده از عمل جراحی شدیدا توصیه می شود که این عسل را تهیه و در رژیم غذایی خود قرار دهند. در ضمن درصد پایین گلوکز موجود در این عسل باعث شده تا مصرف کنترل شده ی آن برای بیمارانی که از دیابت رنج می برند بی ضرر باشد. همچنین خاصیت ضد میکروبی این عسل نیز بسیار بالا و مثال زدنی می باشد.

.