عسل جنگلی، یکی دیگر از انواع عسل طبیعی است که از درختانی چون صنوبر، کاج و سرو جنگلی به عمل می آید. این درختان گل ندارند، اما در برخی از فصول سال، شهد خاصی تولید می کنند که از آن شهد، عسل جنگلی تولید می شود. این عسل در صادرات نقش مهمی دارد.
عسل جنگلی معمولا به دو صورت تهیه می شود در نوع اول، از کندوهای زنبوران وحشی که در دل جنگل قرار دارند، برای برداشت عسل مورد استفاده قرار می گیرد. این عسل را “عسل وحشی” می نامند. و در نوع دوم، معمولا زنبورداران کندو های خود را در دل جنگل مستقر می کنند و زنبور ها در داخل جنگل پرواز کرده و از گلهای داخل جنگل تغذیه می کنند. عسل حاصل را که عسلی طبیعی است، عسل جنگلی می گویند. این عسل دارای طعم و عطر بسیار دلنشین و آب و رنگ تیره می باشد.
این عسل طبیعی و بسیار مقوی، دارای خواص پزشکی و درمانی بسیار عدیده ای است که از آن جمله می توان به ضد التهاب و ضد میکروب بودن آن اشاره نمود، همچنین می توان از آن به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی استفاده کرد. در ضمن این عسل منبع غنی از آهن می باشد و برای افراد مبتلا به کم خونی بسیار مفید بوده و استفاده از آن برای کسانی که در دوران نقاهت بعد از عمل جراحی هستند و همچنین بانوان و دختران جوان بسیار اثر بخش است. عسل جنگلی به علت داشتن میزان شکر کم و مواد آلی و معدنی زیاد برای ورزشکاران و مبتلایان به دیابت بسیار سودمند است.