آیا می دانید که امروزه کدام یک از انواع عسل های تک گل در مناطق گوناگون کشور برداشت می گردند؟ آیا می دانید که یک عسل 100 درصد طبیعی چه قیمت خریدی را دارا می باشد؟
کشور ما به جرئت یکی از مشهورترین کشورهای دنیا در زمینه برداشت گونه های مختلفی از عسل طبیعی بوده که البته شاید درصد بالایی از افراد جامعه و حتی مصرف کنندگان عسل، با این گونه ها آشنایی نداشته و از خواص آن ها چیز زیادی نمی دانند.
امروزه نقش فزاینده ی مصرف عسل طبیعی در ارتقای سطح سلامت افراد جامعه، بر هیچکس پوشیده نبوده و همواره مصرف کنندگان عسل به دنبال تهیه بهترین و خالص ترین عسل طبیعی بوده اند، چرا که می دانند مصرف انواع عسل های تقلبی و مصنوعی عرضه شده در بازار، هیچگونه خواص مفیدی را دارا نمی باشند و ممکن است از عوارضی جدی نیز برخوردار باشند.
خوشبختانه در کشور ما، تولیدکنندگانی چون استان های لرستان، همدان، فارس، خوزستان، اردبیل، کردستان و خراسان، از جمله تولیدکنندگان معتبر عسل ایرانی نام داشته اند و توانسته اند در بازارهای رقابت بر سر دو اصل قیمت و کیفیت، از موفقیت های چشمگیری برخوردار باشند.
بازارهای خرید و فروش عسل، مملو از تبلیغات درست یا نادرست و وجود افراد دلال و واسطه ی فراوان بوده که به عرضه انواع عسل های تقلبی و مصنوعی، دامن زده شده و شاید درصد کمی از مصرف کنندگان عسل بوده که هم از کیفیت و هم از قیمت عسل خریداری شده، رضایت کامل داشته باشند.
اما برخی از مصرف کنندگان عسل که واقعا کیفیت عسل برایشان مهم بوده، به هیچ وجه از یک مرکز خرید ناشناخته، عسل نمی خرند و بنظر می رسد که این امر، مطمئن ترین و بهترین راهکار برای خریدی تضمینی از کیفیت و قیمت عسل برای مصرف کنندگانی عادی از عسل می باشد که توانایی تشخیص عسل اصل از تقلبی را نداشته اند.
در حال حاضر با توجه به اهمیتی که مصرف عسل طبیعی و خالص داشته، مراکز تولیدی معتبر عسل ایرانی که مجهز به آزمایشگاه های تست و کنترل کیفی عسل بوده، توانسته اند از طریق بازاریابی های مناسب و گسترش نمایندگی های خود در سراسر کشور، انواع عسل اصل و 100 درصد طبیعی را روانه بازارهای فروش نموده باشند.
آیا می دانید که در مراکز گوناگون تولید عسل، کدام یک از انواع عسل تک گل برداشت شده و خواص هر یک از آنها چه می باشد؟

عسل تک گل

انواع عسل تک گل خالص

همانطور که متوجه شدید، کشور ایران از غنی ترین کشورهای دنیا در زمینه صنعت زنبورداری و یا به عبارت دیگر، غنی از وجود تنوع بسیار فراوان در پوشش گیاهی بوده که امروزه تقریبا از هر گونه ی مفید گیاهان دارویی، عسل دارویی پرخاصیت برداشت گردیده است.
به طور کلی در تمامی مراکز معتبر تولید عسل ایرانی، می توان انواع عسل های تک گل ذیل را از مشهورترین عسل های برداشت شده نام برد:
عسل آویشن: گیاه آویشن یکی از گیاهان معطر و سرشار از ویتامین های A و K بوده که از شهد گل های آن، عسلی عقیقی رنگ برداشت شده و مصرف خالص ترین نوع آن می تواند خواصی چون آرامبخش، درمان مشکلات عصبی، درمان اختلالات عادت ماهیانه را دارا باشد و یکی از مفیدترین گونه های معرفی شده برای دیابتی ها نیز بوده است.
امروزه استان های لرستان و اردبیل، از جمله تولیدکنندگان معتبر این عسل دارویی می باشند.
عسل گون: گیاه گون که یکی از پر تنوع ترین گونه های گیاه دارویی در کشور ما بوده و عسل برداشت شده از آن هم که در دو نوع عسل گون گز و گون کتیرا وجود داشته، از خواص منحصربفردی چون درمان مشکلات مثانه و پروستات، درمان کم خونی و دردهای مفصلی نیز برخوردار بوده است.
عسل گون هم یکی دیگر از گونه های عسل برداشت شده در استان های اردبیل و به خصوص لرستان بوده که عسل لرستان، رتبه اول را در مرغوبیت داشته است.
از جمله دیگر گونه های عسل تک گل، می توان به عسل کنار برداشت شده در استان های جنوبی، عسل عناب و زرشک در استان خراسانی جنوبی، عسل باریجه در استان های شمالی کشور و به طور کلی انواع عسل های ذیل اشاره داشت که در مراکز معتبر فروش عسل ایرانی، خالص ترین نوع آنها به فروش رسیده است:
عسل گشنیز، عسل گل شوید، عسل ریحان، عسل جعفری، عسل شبدر، عسل گل آفتابگردان.
مصرف روزانه یک تا سه قاشق چایخوری از عسل طبیعی و خالص، همواره مورد توصیه اکثر مشاورین تغذیه و گوارش بوده که امروزه از نقش بسیار مهمی در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله مشکلات گوارشی و قلبی، برخوردار بوده است.
برای آنکه خریدی بدون دغدغه از کیفیت و قیمت انواع عسل دارویی ایرانی داشته باشید، می توانید با کارشناسان در این حوزه، ارتباط تلفنی و یا ایمیل داشته باشید.