چگونه می توان انواع عسل اصل و ارگانیک را از عسل تقلبی تشخیص داد؟ آیا می دانید که کدام مراکز خرید عسل توانسته اند عسلی ارگانیک را توزیع نمایند؟

عسل طبیعی
و ارگانیک یکی از بهترین انواع عسل های تولید شده بوده که با توجه به اینکه هیچ درصدی از مواد شیمیایی را با خود به همراه نداشته است، توانسته با تمامی انسان ها سازگاری داشته و قابل هضم تر باشد.
امروزه در دنیا کمتر تولیدکننده ای بوده که به درصد بالایی از ارگانیک بودن عسل رسیده باشد. چرا که عوامل بسیاری دست در دست هم داده تا درصد ارگانیک بودن عسل کاسته گردد و امر ارگانیک بودن ایده آلی برای تمامی تولیدکنندگان عسل در دنیا بوده است.
حال این سوال مطرح می گردد که چه عواملی در کاسته شدن درصد ارگانیک بودن عسل دخیل بوده است؟

عوامل موثر در عدم ارگانیک بودن عسل

باید اشاره داشت به این امر که وجود انواع بیماری ها و آفت هایی در کندوهای عسل، سبب شده تا تولید کنندگان از مواد شیمیایی برای از بین بردن آنها بهره ببرند که خود این امر عاملی مهم در پایین آوردن درصد ارگانیک بودن عسل بوده است. حال راهکار چیست؟
تولیدکنندگان و پرورش دهندگان عسل می توانند با بردن کندوهای آفت زده به مناطقی باز و عمدتا در کوهستان، عمل سم پاشی را صورت دهند تا در این صورت، درصد کمی از مواد شیمیایی وارد کندوهای زنبورعسل گردد.
لازم به ذکر است که امروزه استفاده از کندوهای چوبی و پلاستیکی مدرن، می توان تأثیر بسیاری را در بالا بردن درصد ارگانیک بودن عسل داشته باشد.
گفتنی است که برخی از تولیدکنندگان و زنبورداران، از مواد شیمیایی خاصی برای تسریع در زمان برداشت عسل از شان های عسل، به زنبورها خورانده اند که این امر هم عاملی مهم در پایین آوردن درصد ارگانیک بودن عسل می باشد.
خوشبختانه در کشور، استان هایی چون لرستان، کردستان، همدان و اردبیل توانسته اند با دارا بودن آزمایشگاه های تخصصی تست مرغوبیت و درصد ارگانیک بودن عسل تولیدی، مرغوبترین عسل را روانه بازار نمایند و در این امر پاسخگوی نیاز انسان ها بوده اند.

عسل ارگانیک

چگونه عسل اصل را تشخیص دهیم؟

آیا می دانید که مواردی چون رنگ عسل و یا عدم شکرک زدن آن، نمی تواند از عواملی مهم در تشخیص اصل یا تقلبی بودن عسل باشند؟
قطعا برایتان پیش آمده که هنگام خرید عسل از یک فروشگاهی، فروشنده به شما پیشنهاد داده که عسلی با رنگ خاصی را خرید نمایید و این عسل هست که اصل می باشد!
در واقع درست است که رنگ عسل هم می تواند از عوامل مرغوبیت عسل تولیدی باشد، اما باید گفت که دیده شده در شرایط گوناگون آب و هوایی و اقلیمی، رنگ و حتی طعم انواع عسل با یکدیگر متفاوت بوده اند.
لازم به ذکر است که برخی از افراد هم، شکرک زدن عسل را به اشتباه نشانه تقلبی بودن آن می دانند و باید گفت که شکرک موجود در عسل، به سبب خاصیت تبلور مواد قندی تشکیل دهنده ترکیبات عسل بوده و در واقع عسلی که شکرک بزند، عسلی اصل و مرغوب است.
اما با این وجود می توان گفت که تنها راه دقیق تشخیص اصل بودن عسل، تست آن در آزمایشگاه های تخصصی مواد غذایی بوده که به سادگی امکان پذیر می باشد و این امر را تنها تولیدکنندگان معتبر در اختیار داشته اند و عسلی تحت نام عسل شناسنامه دار را تولید نموده اند.