آیا می دانید که خواص هر یک از انواع عسل های تک گل و دارویی چه بوده است؟ برترین تولیدکنندگان عسل دارویی در کشور کدامند؟ قیمت خرید عسل تک گل ممتاز و مرغوب، چه نرخی در بازار داشته است؟
عسل طبیعی که در گذشته های بسیار دور انسان ها آن را با نام انگبین می شناخته اند، توانسته بود با خواص ضدآلودگی و ضدباکتریایی خود، در درمان زخم ها و مشکلات پوستی به عنوان یک پانسمان طبیعی، نقش فزاینده ای را دارا باشد و در آن زمان ها هم به ارزشمندترین ماده ی دارویی و حتی تغذیه ای معروف بوده است.
عسل ماده ای تولید شده از شهد گل های انواع گیاهان دارویی بوده که زنبورهای کارگر نقش عمده ای را در تولید این ماده ارزشمند داشته اند و گفتنی است که یک عسل خالص می تواند ترکیباتی استثنایی و خاص برای ادامه حیات انسان ها داشته باشد:

  1. فروکتوز، ساکارز و گلوکز به میزان بیش از 80 درصد.
  2. مالتوز بیش از 7 درصد.
  3. کربوهیدرات ها 4 تا 5 درصد.
  4. املاح معدنی، ویتامین ها و آنزیم ها 5 تا 7 درصد.
  5. آب بیش از 17 درصد.

لازم به ذکر است که یک عسل طبیعی و خالص دارای مواد تخمیری و آنزیم هایی چون آمیلاز و کاتالاز بوده که می تواند به خاصیت بالای آن در هضم آسان غذا، کمک شایانی نماید. همچنین عسل طبیعی دارای پروتئین و انواع اسیدهای آلی مانند فرمیک و کلروفیل می باشد.
حال آیا می دانید که در کشور ایران به سبب دارا بودن مناطق پر استعداد از لحاظ وجود انواع پوشش گیاهی قوی در اکثر مناطق، صنعت زنبورداری یکی از صنایع پرسود نام داشته و انواع گونه های مختلفی از عسل طبیعی در اکثر مراکز تولیدی در استان های کشور، تولید گردیده که می تواند با خواص منحصربفرد خود، نقش مفید دارویی و درمانی را برای انسان ها دارا باشند؟

عسل تک گل

انواع عسل دارویی

عسل دارویی و یا عسل تک گل، گونه ای از عسل طبیعی بوده که شهد آن گل در یک مزرعه یا یک دشت، به عنوان شهد غالب بر آن منطقه بوده و خب طبیعی است که زنبورهای کارگر، میزان بیشتری از شهد آن گل را دخیره سازی کرده و عسل ناب را از آن شهد تولید نموده اند.
اگر بخواهیم از انواع عسل های تک گل و دارویی که در اکثر مناطق کشور تولید گردیده، مواردی را ذکر کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:
عسل آویشن: یکی از گونه های عسل طبیعی و تولید شده از شهد معطر و خوش بوی گل های گیاه آویشن بوده که دارای رنگی عقیقی و سرشار از انواع ویتامین های A و E می باشد. مصرف عسل آویشن خواص درمانی منحصربفردی چون بهبود سرفه و گلودرد، تسکین دردهای عادت ماهیانه و مفید برای بیماران دیابتی را دارا باشد.
عسل زرشک: این عسل که عمدتا در استان خراسان جنوبی به تولید انبوه رسیده و تصفیه کننده ی خون و مفید برای افراد دارای چربی خون می باشد.
عسل گون: از جمله انواع گونه های عسل طبیعی و دارویی مشهور بوده که علاوه بر خواص عمومی یک عسل طبیعی، می تواند مفیدترین عسل برای بیماران دارای کم خونی باشد. این گونه از عسل طبیعی در اکثر مناطق کشور تولید گردیده و از جمله تولیدکنندگان معتبر آن می توان به استان لرستان اشاره نمود.
از دیگر انواع گونه های عسل دارویی و تک گل، عسل عناب، عسل شوید، عسل جعفری، عسل گل آفتابگردان و عسل کنار یا سدر نیز اشاره داشت. گفتنی است که عسل کنار در مرغوبترین نوع خود در استان های جنوبی کشور تولید گردیده و از جمله مفیدترین انواع عسل دارویی برای افزایش میل جنسی افراد بوده است.
باید گفت که امروزه استان های لرستان، اردبیل، خوزستان، همدان و کردستان از جمله تولیدکنندگانی معتبر در حوزه تولید انواع عسل ارگانیک و شناسنامه دار بوده اند که توانسته اند نیاز بازارهای کشور را به عسلی اصل و درجه یک، پاسخگو باشند و در ارتقای سطح سلامت افراد جامعه نقشی فزاینده داشته اند.
شما می تواند با ارتباط داشتن با نمایندگی های معتبر انواع عسل مرغوب ایرانی در کشور، خریدی باکیفیت و با قیمت مناسب از این ماده ی ارزشمند داشته باشید.