آیا می دانید که معجون عسل و سیاه دانه، معجونی شگفت انگیز بوده که مصرف آن توانسته خاصیت دارویی بسیار فراوانی را برای افراد داشته باشد؟
عسل طبیعی ماده ای ارزشمند از فرآورده های زنبورعسل بوده که در گذشته هم به سبب دارا بودن خواصی چون، ضدآلودگی و ضدباکتریایی، در درمان زخم ها و پانسمان نمودن آنها مورد استفاده قرار می گرفت و همواره آن را به عنوان مفیدترین ماده ی دارویی با خواص فیزیکی فوق العاده، می شناختند.
امروزه هم عسل طبیعی، علاوه بر نقش تغذیه ای، نقش دارویی بسیار مفیدی را برای تمامی گروه های سنی داشته و خوشبختانه به دنبال استعدادی بکر در پوشش گیاهی اکثر مناطق کشور، شاهد تولید عسل طبیعی، از انواع شهد گل های گیاهان دارویی مفید بوده ایم که هر یک از آنها، خواص مفید درمانی را داشته اند.
گفتنی است که از جمله ترکیبات مهم و ارزشمند یک عسل خالص و طبیعی، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. انواع مواد قندی ساده مونوساکاریدی مانند گلوکز و فروکتوز به میزان 85 درصد.
  2. مواد آلی مانند آهن، کلسیم، پتاسیم، منگنز، روی، فسفر.
  3. انواع ویتامین های گروه B، و ویتامین های K ،C، تیامین.
  4. کربوهیدرات ها و مواد مغذی.
  5. کمی پروتئین و بیش از 17 درصد آب.

تمامی این ترکیبات، مورد نیاز بدن انسان ها برای ادامه حیات بوده و همواره مصرف روزانه یک قاشق از یک عسل طبیعی، توانسته خواص مفید دارویی و درمانی را برای انسان ها داشته باشد و مورد توصیه مشاورین تغذیه و گوارش قرار گرفته است.
اما در طب سنتی، همواره مخلوط عسل طبیعی با دیگر مواد گیاهی مفید را، به سبب خواص منحصربفردتری که داشته اند، سرشار از ترکیباتی استثنایی دانسته که مصرف آنها می تواند درمان کننده بسیاری از بیماری ها و امراض نیز باشد.
آیا می دانید که سیاه دانه، یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید در طب سنتی بوده که مصرف آن همراه با عسل طبیعی، می تواند خواص بسیار مفید و شگفت انگیزی را دارا باشد؟

عسل دارویی

مصرف عسل و سیاه دانه

همانطور که متوجه ترکیبات موجود در یک عسل طبیعی شدید و دانستید که مصرف روزانه خالص ترین نوع آن، می تواند خواص درمانی بسیاری را دارا باشد، باید گفت که ترکیب آن با یک گیاه دارویی مانند سیاه دانه، می تواند اثرات درمانی دو چندانی را داشته باشد.
شایان ذکر که گیاه سیاه دانه، گیاهی علفی و یکساله بوده که ترکیباتی چون آنتی هیستامین، پروتئین، انواع اسیدهای آمینه، مواد نشاسته دار، سدیم، آهن و پتاسیم را دارا می باشد که خب در طب سنتی، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.
با توجه به ترکیباتی که عسل طبیعی و سیاه دانه داشته اند، می توان خواص درمانی ذیل را برای مصرف عسل به همراه سیاه دانه، نام برد:

  • درمان سرماخوردگی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن.
  • درمان سردردهای شدید.
  • درمان تب های بلغمی.
  • مفید در درمان زخم معده و انگل دستگاه گوارش.
  • برطرف کننده سنگ کلیه و مثانه.
  • افزایش دهنده شیردهی مادران.
  • افزایش دهنده میل جنسی و درمان نازایی و ناباروری هایی که به سبب کاهش تعداد اسپرم یا تخمک گذاری می باشد.

اما همواره در نظر داشته باشید که خواص مفید مصرف عسل و سیاه دانه، حتما باید با مصرف عسلی خالص و کاملا طبیعی به همراه باشد و همواره توصیه شده تا عسل خالص و اصل، از مراکز معتبر خرید در کشور، تهیه گردد.