عسل های خالص و طبیعی به دلیل استفاده نکردن از شکر در تغذیه و غذای زنبور های مختلف عسل خلوص بالای دارند. و به همین دلیل قیمت بیشتری نسبت به عسل ها یی که از شکر زنبور تعزیه می کند وشکرهای صنعتی دارند.این نوع عسل یعنی عسل کتیرا از مناطق مختلفی در ایران بوجود می آید.
گیاه گون گونه های زیاد و انواع بسیار زیادی دارد که تقریبا در ایران ۱۰ گونه از آنها مولد کتیرا و بوجود آورنده آن می باشند. در اینجا به نام علمی و نام زیبا و مشخصات مربوط به یک گونه گون مولد و بوجود آورنده کتیرا که عسل کتیرا که معرف حضور شما است از شهد آن گیاه تشکیل شده است و نسبت به دیگر گونه ها معروف تر و معتبرتر می باشد و همچنین کتیرای مرغوبتری از آن استخراج می شود اشاره می کنیم. گونه‌های کتیرا در اکثر نقاط ایران کشت می شوند که از جمله آن شهرهایی مانند : استان های خراسان شمالی ، البرز ، همدان ، کرمانشاه ، کردستان ، چهارمحال و بختیاری و خوزستان تولید و انتشار می یابد ، علاوه بر ایران در سوریه ، عراق و نواحی آناتولی نیز گسترش دارد و تولید می گردد.
این گیاه به صورت درختچه ای است کوچک به خارهای زرد و سبز و برگ های زیبای آن دارای ۴ الی ۷ برگچه بیضوی و نوک تیز می باشند. از نظر طبیعیت بین حکمای بسیار معروف طب سنتی اختلاف نظر وجود دارد.