عسل طبیعی و با کیفیت صادراتی، عسلی است که زنبور برای تولید آن از شهد و گرده ی گیاهان و گل های طبیعی تغذیه می نماید و تفاوت آن با عسل تغذیه ای در کیفیت، عطر، طعم، رنگ و ارزش غذایی این محصول می باشد.
کیفیت عسل تغذیه ای با عسل طبیعی، بسیار متفاوت است. عسل طبیعی عسلیست که زنبور، شهد و گرده ی مورد نیاز برای تهیه ی عسل را از گل ها و گیاهان طبیعی گرفته و پس از افزودن آنزیم ها و مواد خاص در معده ی اول خود و فرآوری آنها، این محصول را به کندو انتقال داده و آب اضافی آن را می گیرد. طی این فرآیند، عسل طبیعی به عمل می آید.
اما در برخی مناطق در فصول خاصی از سال که گل و گیاه کافی برای گرده برداری زنبوران عسل، مهیّا نیست، زنبورداران برای ادامه ی تولید عسل و همچنین تغذیه ی زنبوران، از شیره ی انگور یا خرما استفاده می نمایند. زنبور عسل از این مواد، تغذیه نموده و آنزیم هایی را به آن می افزاید و همان فرآیند تولید عسل طبیعی را بعد از تغذیه ی مصنوعی، ادامه می دهد.
عسل تغذیه ای، عسلی خالی از ارزش غذایی و دارویی نیست. ولی کیفیت کمتری نسبت به عسل طبیعی بهاره داشته و ارزش غذایی آن در رتبه ی پایینتری نسبت به عسل طبیعی قرار دارد.
زنبورداران برای بهره گیری از سود صادرات انواع عسل تولیدی خود، می توانند با شرکت های بازرگانی فعال در این زمینه، تماس حاصل فرمایند.