انسان برای استفاده از مواد غذایی گوناگون نیاز دارد بر اساس مزاج خود از آنها استفاده کند. چرا که در غیر اینصورت اختلاط طبع پیدا کرده و به مرور زمان دچار بیماری های جسمی و روحی می گردد. آیا شما نیز همانند خیلی ها فکر میکنید طبع عسل گرم است؟
عموم مردم بنا به آموزه هایی که در طی سالیان دور دریافت کرده اند بر این باورند که عسل همیشه گرم است و به همین علت گرم مزاجان از مصرف آن سرباز می زنند یا خیلی کم استفاده می کنند. در حالیکه عسل ها از شهد گل های گوناگون گرفته می شود و این یعنی طبع هر گل در همان عسل وجود دارد. بنابراین اگر عسل از گل یا گیاهی با طبع گرم باشد عسل آن گیاه نیز گرم بوده و برعکس. پس خداوند حکیم همانگونه که گیاهان هر منطقه را برای ساکنان آن سبب تعادل مزاج قرار داده، عسل آن منطقه نیز دارای طبایع گوناگونی می باشد. عموما مناطق سردسیری دارای گیاهان گرم و مناطق گرم دارای گیاهان با طبع سرد می باشند. واضح است که شناخت هر انسان از طبیعت خود عملکرد صحیح ارگانهای بدن او را در پی دارد و این یعنی مصرف مواد غذایی درست و متناسب با بدن و بالطبع کاهش بیماری. لذا در اینجا بر آن شدیم که طبع عسل های گوناگون را به صورت مختصر و بر اساس فراوانی آن ذکر کنیم.

طبیعت انواع عسل
عسل های تک گل که شامل موارد ذیل می باشند دارای طبیعت گرم و خشک هستند.
آویشن، اوکالیپتوس، جعفری، ریحان، زولنگ، سیاه دانه، گون، مریم گلی، یونجه، شوید.
در مقابل عسل های کنار، گشنیز و مرکبات دارای طبیعت سرد و خشک می باشند.
لازم به ذکر است که عسل های موجود در بازار چنانچه برای مصارف دارویی خاصی نباشند، مخلوطی از چندین گیاه هستند که می تواند شامل گیاهان گرم و سرد باشد که این سبب تعادل در طبیعت عسل می شود. لیکن اگر به عنوان دارو و با دوز بالا عسل تک گل را استفاده کنید باید به طبع آن توجه کنید.