در حال حاضر فرصت ویژه برای زنبورداران تازه کار به وجود آمده تا از نکات و مسائل مهم در پرورش زنبورعسل و زنبورداری از طریق سایت های معتبر اینترنتی، آگاهی پیدا نمایند.
به جرئت می توان این ادعا را پذیرفت که هر نوع فعالیت و حرفه ای که در راستای ارتقای سطح سلامت افراد جامعه، صورت گرفته، تجارتی بسیار ارزشمند و پرسود نام داشته و یکی از نام آشناترین آنها، پرورش زنبورعسل و زنبورداری بوده که فرآورده هایی ناب چون عسل طبیعی را به ثمر داده است.
اما حتما برای افرادی که تازه وارد به عرصه صنعت زنبورداری گردیده اند، نکات و مسائل مبهمی پیرامون این امر وجود داشته و همواره در سایت هایی معتبر به دنبال کسب راهنمایی ها و یادگرفتن اصول زنبورداری بوده اند.
حال در اینجا برخی از موارد و نکات مهم در زنبورداری ذکر گردیده است و در ادامه آن انواع فرآورده های تولید شده از زنبورداری هم ذکر می گردد.

نکات مهم در زنبورداری

از ابتدایی ترین نکات موجود در زنبورداری، شناخت کندو و تهیه آن می باشد. کندو عسل که امروزه در انواع گوناگون جدید جعبه ای موجود بوده دارای خصوصیاتی چون جلوگیری از ورود زنبورهای مهاجم، مقاوم در برابر نور، رطوبت و حشراتی چون موریانه و آسانی برداشت انواع فرآورده های تولیدی را دارا بوده است.
ساختمان یک کندو از قسمت هایی چون تخته تحتانی، پنجره ملکه، قابها و سرپوشها تشکیل گردیده است و امروزه انواع کندوهای چوبی و پلاستیکی با نام کندوهای جدید و مدرن مورد استفاده در دنیا قرار گرفته اند.
از دیگر لوازم مورد نیاز برای پرورش زنبورهای عسل، می توان به دودی، اهرم فلزی، کاردک، لباس مخصوص زنبورداری، قفسه ملکه و دستگاهی به نام استراکتور را نام برد.
انواع زنبورهای موجود در یک کندو، شامل زنبورهای نر که از تنبل ترین نوع زنبورها بوده و تنها وظیفه ی بارور نمودن زنبور ملکه را بر عهده داشته است، زنبور کارگر که بیش از 90 درصد جمعیت موجود در یک کلنی زنبورعسل را تشکیل داده و وظیفه ی اصلی آنها، تهیه تغذیه برای کندوهای عسل می باشد و زنبور ملکه که نقش تخم گذاری را در کندوها دارا بوده اند.
لازم به ذکر است که به جهت جلوگیری از نفوذ گرما به داخل کندو و انعکاس حرارت، عمدتا رنگ کندوها را سفید انتخاب می نمایند.
نکته جالبی که وجود داشته این امر می باشد که زنبورها معوملا از زنگ های تیره و قهوه ای خوششان نمی آید و به همین سبب توصیه می گردد از وسایلی با این رنگ ها هنگام بازدید کندو و یا موارد دیگر، استفاده نگردد.
برای تولید عسلی ارگانیک و اصل که یکی از فرآورده های مهم در پرورش زنبورعسل بوده، نباید از مواد شیمیایی گوناگون برای زودتر فرارسیدن زمان برداشت عسل استفاده کرد و جهت از بین بردن بیماری ها و آفت ها در داخل کندو، امر سم پاشی به صورت کنترل شده و در محیط بازی صورت گیرد.

پرورش زنبورعسل

تولید انواع فرآورده های زنبورعسل

حال که با برخی از نکات مهم در زنبورداری آشنا شدید، باید بدانید که علاوه بر عسل طبیعی، فرآورده های دیگری چون ژل رویال، بره موم، گرده گل و زهر زنبورعسل نیز، از فرآورده های مهم دیگر حاصل شده از پرورش زنبورهای عسل بوده اند که علاوه بر نقش مهم آنها در کندوهای عسل، نقش دارویی و درمانی بسیار زیادی را برای انسان ها نیز داشته اند.
به عنوان نمونه، ژل رویال ماده ای سفید رنگ و تولید شده توسط زنبورهای کارگر بوده که نقش تغذیه ای زنبورهای ملکه تا پایان عمرشان را بر عهده داشته و می تواند خواص درمانی چون درمان نازایی و ناتوانی جنسی را برای انسان ها به همراه داشته باشد.
جهت کسب آگاهی بیشتر پیرامون نکات مهم دیگر زنبورداری و تولید انواع فرآورده های آن، می توانید با کارشناسان با تجربه در این حوزه، مشورت هایی را صورت دهید.