کندو عسل پلاستیکی، چه مزایایی را نسبت به کندو عسل چوبی داشته است؟ آیا می توان کندو عسل پلاستیکی را با قیمت مناسبی در بازار خریداری کرد؟
امروزه زنبورداران در کشور ما و دیگر کشورهای دنیا، از انواع کندوهای مدرن و جدید، بیشترین بهره برداری را نموده اند و عمدتا دیده شده که برخی از زنبورداران، در کنار این کندوهای جدید، از انواع کندوهای بومی هم بهره برداری نموده اند.
کندوهای بومی عمدتا از جنس گل و یا سفال بوده اند که تولیدکنندگان معتبری از فرآورده های زنبورعسل در کشور، مانند لرستان، اردبیل و کردستان، از این نوع کندوها نیز به همراه کندوهای مدرن، بهره داری کرده اند.
شایان ذکر است که کندوهای مدرن، که با نام کندوهای جعبه ای هم مشهور بوده اند، در دو نوع کندوهای چوبی و کندوهای پلاستیکی ساخته شده اند که البته کندو عسل پلاستیکی، از انواع کندوهای جدید بوده که به تازگی پا به عرصه ی زنبورداری گذاشته و بهره برداری از آن صورت گرفته است.
در حالی که بنظر می رسد در بیشتر مناطق کشور و اکثر زنبورداری های مراکز استان، بهره برداری از کندوهای چوبی که عمدتا از جنس چوب درختان جنگلی بوده اند، از درصد بیشتری برخوردار بوده، اما خب در مقابل کندوهای پلاستیکی هم از مزایای قابل توجهی برخوردار می باشند.

کندو عسل پلاستیکی

مزایای کندو عسل پلاستیکی

همانطور که متوجه شدید، یکی از انواع کندوهای مدرن، کندوهای پلاستیکی بوده اند که می توان برخی از مزایای این کندوها را نسبت به نوع قدیمی تر کندوها، یعنی کندوهای چوبی، به شکل زیر نام برد:

  • تمیزکردن، نظافت، شست و شو و ضدعفونی نمودن کندوهای پلاستیکی، به سادگی امکان پذیر بوده است.
  • کندوهای پلاستیکی مقاومت بیشتری را در برابر موجوداتی چون موریانه داشته اند.
  • عمدتا کندوهای پلاستیکی از وزن سبک تری نسبت به کندوهای چوبی برخوردار می باشند. که البته در برخی از مواقع، این تفاوت وزن، چندان قابل توجه نبوده است.
  • گفتنی است که انبار نمودن کندوهای پلاستیکی آسانتر می باشد.
  • کندوهای پلاستیکی، علاوه بر طبقه پذیر بودن، قابلیت استفاده از قابهای چوبی را داشته اند.

لازم به ذکر است که این موارد ذکر شده، نمی تواند برتری کامل کندوهای پلاستیکی را نسبت به کندوهای چوبی، عنوان نموده باشد و بنظر می رسد که در شرایط اقلیمی و محیطی گوناگون، می توان عملکرد متفاوتی را از هر دو نوع کندوهای مدرن، مشاهده نمود. شما می توانید جهت انتخاب مناسب ترین کندو عسل، با زنبوردارانی که در شرایط مشابه اقلیمی از این کندوها بهره برداری نموده اند، مشاوره لازم را بگیرید.
برای انجام مشاوره در این زمینه و آگاهی از لیست قمیت انواع کندوهای پلاستیکی، می توانید با مشاورین و کارشناسان در این حوزه، ارتباط تلفنی و یا ایمیل داشته باشید.