لوازم و ادوات زنبورداری، چه چیز هایی هستند و آیا قیمت آن ها در شهرتان گران می باشد؟ علاوه بر قیمت، آیا می دانید جنس هر یک از چه باشد، بهتر است؟
لوازم و ادوات زنبورداری زیاد هستند. هم زیادند و هم این که گاهاً اصلاً قیمت چندانی ندارند. شاید برخی از لوازم هم مختص زنبورداری نیستند ولی کاربرد دارند و نیاز می شوند.
مثلاً شما می خواهید دو کندو را با هم ادغام کنید. این امر سبب می شود، دائم زنبور ها با هم جنگ داشته باشند و تلفات آن ها زیاد شود. در زنبورداری کار هایی که انجام می شود، عموماً برای افزایش باردهی کندو ها است. ادغام هم به همین منظور انجام می شود.
برای همین باید راهی داشته باشید، که تلفات نداشته باشید و ترکیب هر دو کندو با بیشترین راندمان باشد. نیاز به این است که به جای آن که مستقیم و خیلی ناگهانی دو کندو را با هم جمع کنید، کاری کنید که شان های قوی در ارتباط تدریجی با شان های ضعیف کم کم به هم عادت کنند. 
می توان برای این ارتباط تدریجی از ورقه هایی بین کندو، طبقه ها و شیار هایی که به صورت خطی بین دو طبقه هستند، استفاده کرد.
در این شرایط جنس ورقه می تواند کاغذی باشد. اما آیا کاغذ خاصی می خواهد؟ طبیعی است که نه. ورقه های روزنامه هم قیمت ارزان دارند، هم در دسترس ترند. نیازی هم به نو بودن ندارند.
البته لوازم و ادوات مختلف و پیچیده هم در زنبورداری با قیمت های بالا وجود دارد که بیشتر در بخش تولید و بسته بندی، با قیمت گران تر ادوات زنبورداری مواجه هستیم.