عسل طبیعی، خواص درمانی متعددی دارد و بسیار برای سلامتی انسان مفید است. شما برای آگاهی از قیمت انواع عسل طبیعی در سال 95، می توانید با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید.
آیا به راستی عسل، اکسیر جوانی است؟ آیا مصرف عسل، طول عمر را زیاد می کند؟ آیا علی رغم مضرات مصرف قند در سنین پیری، این افراد می توانند از عسل که حاوی قند فراوان است، به راحتی تغذیه کنند؟ اصولاً اکسیر جوانی چیست و آیا فقط از عسل به عنوان اکسیر جوانی یاد می شود؟
در قدیم از لفظ ” اکسیر جوانی” زیاد استفاده می شد و نه تنها عسل، بلکه شماری از غذاها و به خصوص معجون ها را به عنوان اکسیر جوانی معرفی می کردند. ما دلیل داده شدن لقب “اکسیر جوانی” به این غذا را در این جا تحلیل می کنیم. حدود 20 درصد عسل طبیعی از آب و بقیه ی آن از مواد جامد تشکیل شده است که سبب می گردد عسل یک ماده ی نیمه مایع و با غلظت بالا باشد. قسمت جامد عسل دارای دو قند گلوکز و فروکتوز به مقدار تقریباً برابر می باشد و درصد بسیار کمی از آن از سایر مواد غذایی تشکیل شده است که عبارتند از سایر قندها، پروتئین ها، اسیدهای آمینه، چربی ها، مواد معدنی، ویتامین ها، آنزیم ها، آنتی بیوتیک ها، مواد ضد اکسایش و غیره. از این رو عسل، علاوه بر تأمین مواد غذایی مورد نیاز بدن و توانایی انجام واکنش های مفید در بدن، به وسیله ی آنتی بیوتیک های موجود در خود در واقع نقش یک ماده ی ضد میکروب را در بدن بازی می کند که بهتر است لقب “هم غذا، هم دارو” را به آن بدهیم. به همین خاطر در گذشته، کسانی که عسل را به صورت روزانه مورد استفاده قرار می دادند، علاوه بر اینکه به سوِء تغذیه مبتلا نمی شدند، قادر به مقابله با برخی از تهاجمات میکروب های بیماری زا بودند. از این رو این اشخاص کمتر دچار بیماری می شدند و همواره پرنشاط تر و پرانرژی تر از سایرین بودند و به طور متوسط طول عمرشان نیز بیشتر بود. به همین خاطر است که به طور مکرر و در نوشته های گوناگون بیان شده است که زنبورداران به دلیل مصرف روزانه ی عسل، معمولاً از سایر افراد جامعه کمتر دچار بیماری می شوند و عمر طولانی تری نیز داشته اند.
به طور کلی می توان ادعا نمود که با توجه به تمام خواص غذایی و دارویی عسل، اگر این غذای سودمند به طور روزانه و به مقدار 2 الی 3 قاشق چایخوری مصرف گردد، این افراد کمتر به سوء تغذیه یا عفونت مبتلا خواهند شد. بنابراین دیگر جای تردیدی باقی نمی ماند که این گونه افراد عمری طولانی تر از میانگین مردم داشته باشند. همچنین مصرف عسل، شیر و عسل و دیگر معجون های عسل، نشاط و انرژی را برای فرد به ارمغان خواهند آورد و شخص به نسبت سایر افراد، سالم تر به زندگی خود ادامه خواهد داد، به شرطی که به صورت روزانه مصرف گردند و در مصرفشان زیاده روی نگردد.
با وجود کاهش قدرت تحمل گلوکز در دوران سالمندی، افراد پیر قابلیت تحمل فروکتوز را حفظ خواهند کرد. از این رو به دلیل اینکه تقریباً نیمی از قند عسل را فروکتوز تشکیل می دهد، مصرف عسل تحت نظر پزشک بلامانع است.