آیا می دانید که کدام یک از انواع کندوهای عسل چوبی و پلاستیکی برای زنبورداری مناسب تر می باشند؟ آیا از قیمت خرید این نوع کندوها آگاهی داشته اید؟
کندو عسل از جمله لوازم مهم و ضروری در صنعت زنبورداری بوده که همواره نقش فزاینده ای را در اقدامات بهتر زنبورداران و تولید هر چه بهتر و باکیفیت تر انواع فرآورده های ناب زنبورعسل داشته است.
در گذشته انواع کندوهایی از جنس گل یا سفال مورد بهره برداری توسط زنبورداران قرار می گرفت که با نام کندوهای بومی شهرت داشته و امروزه زنبورداران به میزان درصد کمی از این نوع کندوها، بهره برداری صورت می دهند و عمده میزان بهره برداری آنان، از کندوهای مدرن و جدید می باشد.
همانطور که می دانید، کندو عسل محلی برای زندگی شاید هزاران هزار انواع زنبورهای کارگر و نر و یک زنبور ملکه بوده که توانسته اند با تقسیم وظایفی منظم، فرآورده هایی ناب چون عسل طبیعی، گرده گل و ژل رویال را تولید کنند که هم نقش مهمی در کندو عسل و هم در سلامت انسان ها داشته اند.
صنعت پیچیده ی زنبورداری و مراحل تولید انواع فرآورده های ناب زنبورعسل، می تواند با انتخاب یک کندو عسل مناسب با میزان کارآیی و عملکرد مطلوب، امری آسانتر و سهل تر باشد و انتخاب یک کندو عسل مناسب برای زنبورداران، یکی از دغدغه های اساسی آنان در شرایط گوناگون محیطی و اقلیمی بوده است. حال آیا می دانید که امروزه انواع کندوهای مدرن و جدید چگونه تولید شده و کدامیک برای حرفه ی شما مناسب تر بوده است؟

کندو عسل چوبی

ساخت انواع کندو عسل مدرن

بله همانطور که متوجه شدید، همواره صنعت زنبورداری از جمله پیچیده ترین صنایع شناخته شده نام داشته که با انتخاب یک کندو مناسب و خوب، می تواند زنبورداران را در این حرفه سخت، موفق نماید و مراحل گوناگون و پیچیده زنبورداری را به نحوی آسان امکان پذیر نماید.
مواردی از جمله بازدید آسان از کندوها، برداشت آسان فرآورده ها، جابجایی کندو عسل و حمل و نقل آن، مورد توجه سازندگان کندوهای عسل مدرن و جدید صورت گرفته که امروزه در دو نوع ذیل به بازار عرضه شده است:
کندو عسل چوبی:  این نوع کندوها عمدتا از جنس چوب درختان چنگلی، چوب سفید و یا از چوب درخت تبریزی در کشور ما، در دو نوع کف باز و کف بسته طبق سلیقه و سفارش زنبورداران ساخته می گردد.
این نوع کندوها به سبب آنکه امکان تعمیر مجدد و آنهم توسط خود زنبورها را داشته اند، می توان چیزی بیش از 10 سال را به عنوان میزان کارآیی این کندوهای مدرن تلقی کرد که بنظر می رسد بهترین نوع کندو عسل سازگار با هر شرایط اقلیمی بوده است.
کندو عسل پلاستیکی: این کندوها هم که از قدمت کمتری نسبت به کندوهای چوبی برخوردار بوده، از مشخصاتی چون سبکی، قابلیت شستو شو و مقاومت بیشتر در برابر حرارت و رطوبت برخوردار بوده اند که توانسته از مزایای این کندوها به شمار آید.
کندوهای پلاستیکی عمدتا از قیمت بالایی در برابر کندوهای چوبی برخوردار بوده و شاید همین دلیل سبب گردیده تا اکثر زنبورداران، این نوع کندوها را مناسب ترین نوع کندو بدانند.
اما به طور کلی باید گفت که زنبورداران باید با انجام مشورت هایی پیرامون انتخاب کندو عسل مناسب را با زنبوردارانی باتجربه که از شرایط مشابه آب و هوایی برخوردار بوده، بهره لازم را ببرند و دغدغه ای پیرامون این مهم نداشته باشند.
برای آگاهی از چگونگی خرید و فروش انواع کندو عسل چوبی و پلاستیکی، می توانید با مشاورین در این حوزه، ارتباط مستقیم داشته باشید.