در مرکز عسل ایران شما هموطنان و زنبورداران عزیز می توانید نسبت به تهیه ، خرید و فروش انواع عسل مرغوب و سایر فراورده های زنبورعسل از قبیل گرده گل، ژل رویال ، موم و بره موم و همچنین سایر لوازم مربوط به آن از جمله کندوی عسل اقدام نمایید.
انواع مختلف عسل هایی که در بازارها ، من جمله بازارهای ایران یافت می شود ، از لحاظ خواص غذایی و درمانی به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

 عسل طبیعی شهد

عسل هایی که توسط زنبورعسل منحصرا از شهد گل ها تولید می شوند .
تولید عسل شهد خالص در شرایطی که زنبوردار در فصول مناسب بتواند زنبورستان خود را در مناطق پرگل و گیاه مستقر کند، هم ممکن است و هم به علت رایگان بودن استفاده از شهد گل ها ، برای زنبوردار بسیار مقرون به صرفه است.

خرید و فروش کندوی عسل مرغوب

عسل طبیعی شهد+ شربت(عسل تغذیه ای)

عسل هایی که توسط زنبورعسل از شهد گل ها به علاوه شربت یا شربت های تقویت شده تولید می شود . این گونه عسل ها معمولا تحت شرایط کمبود منابع شهد تولید می شوند.
به عبارت دیگر وقتی گل های شهددار کافی در محیط اطراف زنبورستان نباشد ، زنبوردار ناچار می شود که علاوه بر شهد جمع آوری شده توسط زنبورها، مقداری هم شربت خالص یا شربت غنی شده با ویتامین ها و سایر مواد مجاز در اختیار زنبورها قرار دهد تا زنبورها بتوانند علاوه بر تولید عسل برای مصرف خودشان در فصول نامساعد سال ، مقداری هم عسل برای زنبوردار تولید کنند. چون شهد یا شربت از لحاظ مواد غذایی تفاوت قابل توجهی با هم ندارند
و زنبورها پس از مصرف شهد یا شربت به هردوی آن ها مواد ارزشمند تولید شده در بدن خود مثل آنتی بیوتیک ، آنزیم و غیره را می افزاید ، خواص غذایی و درمانی عسل تولید شده از شهد ، با عسل تولید شده از شهد به علاوه شربت تفاوت چندانی با هم ندارند و نباید چنین عسل هایی را تقلبی دانست.

 

خرید و فروش کندوی عسل مرغوب

 عسل تقلبی یا مصنوعی

موادی هستند که به نام عسل عرضه می شوند و زنبورعسل در تولید آن ها هیچ دخالتی ندارد. همچنین گاهی این مواد با نسبت های غیر مشخص به عسل اضافه می شوند که در هر دو صورت چنین موادی تقلبی محسوب می شوند. شربت غلیظ شکر ، شیره خرما و غیره از جمله موادی هستند که ممکن است به صورت خالص یا مخلوط با عسل و به نام عسل عرضه شوند.

خرید و فروش کندوی عسل مرغوب

زنبورها از شربت شکر مشابه شهد گیاهان تغذیه می کنند.
به این معنی که شربت را مشابه شهد می بلعند و به آن آنزیم مبدل (انورتاز) اضافه می کنند و با این عمل قند معمولی شربت شکر را به گلوکز و فروکتوز تبدیل می کنند. همچنین سایر موادی که خود زنبورعسل به شهد اضافه می کند ،به شربت بلعیده نیز اضافه می کند.
تنها کمبود و تفاوت عسل شهد با عسل مخلوط شهد و شربت شکر ، عطر شهد و مقدار جزئی ویتامین ها و مواد معدنی موجود در شهد است که در شربت خالص یافت نمی شود . این حقیقت را هم باید بدانیم که شهد گل ها شربت بسیار رقیقی است که بیش از 99 درصد آن از آب و قندهای گلوکز و فروکتوز تشکیل شده و کمتر از یک درصد مابقی آن از مواد معدنی ، ویتامین ها ، اسانس ها و غیره تشکیل شده است .
لذا در مقایسه ترکیب شهد و شربت ،آب موجود در هر دو کیفیت مشابهی دارد .
قند ساکارز موجود در شربت ، در عسل دان زنبور تحت تاثیر آنزیم مبدل به گلوکز و فروکتوز تبدیل می شود و کمبود مقدار جزئی مواد معدنی و ویتامین ها در شربت نسبت به شهد را می توان به همراه طیف بسیار وسیعی از مواد غذایی و دارویی مجاز به شربت افزود و زنبورعسل با مصرف شهد به علاوه شربت های تقویت شده قادر است عسل هایی تولید کند که خواص غذایی و درمانی آن ها به مراتب از عسل شهد خالص بیش تر باشد.