آیا می دانید که چرا اکثر زنبورداری ها، از دستگاه موم آج کنی استفاده می کنند؟ چگونه می توان باکیفیت ترین نوع این دستگاه را با قیمت مناسبی خریداری کرد؟
امروزه یکی از امکانات و تجهیزاتی که در اکثر زنبورداری ها به خصوص زنبورداری های بزرگ، مورد بهره برداری قرار می گیرد، دستگاه های موم آج کنی یا تولید موم ورقه ای عسل بوده که زنبورداران همواره به دنبال خرید باکیفیت ترین نوع این دستگاه ها، بوده اند.
اما شاید این سوال برای زنبورداران تازه کار پیش آمده باشد که چرا از دستگاه های تولید موم و یا موم آج کنی استفاده می کنند؟ اصلا موم آج شده و یا موم صنعتی، چه کاربردی را داشته که تولید آن را مهم دانسته اند؟

استفاده از دستگاه موم آج کنی

حتما می دانید که موم عسل، ماده ای زرد رنگ و بسیار مهم در صنعت زنبورداری و جهت تولید فرآورده های زنبورعسل به خصوص، عسل طبیعی بوده که توسط غدد موم ساز زنبورها، در کندو عسل، تولید گردیده است.
در واقع موم عسل، جهت ساختن کندوها، محل زندگی و پرورش نوزادان زنبور و ذخیره سازی فرآورده هایی چون عسل و گرده، توسط زنبورها مورد استفاده قرار گرفته است. اما خب در مواقعی تولید موم توسط زنبورها صورت نگرفته و یا اینکه زمان زیادی را نیاز داشته است. حال آیا می دانید که در این صورت زنبورداران که نیاز به موم جهت تولید فرآورده ای چون عسل طبیعی داشته اند، چه راهکاری را می اندیشند؟
بله امروزه با استفاده از دستگاه های موم آج کنی یا تولید موم ورقه ای، زنبورداران می توانند جهت تولیدات بیشتر خود، بهره برداری کنند و یا اینکه فرآیند تولید عسل در کندو به واسطه عدم تشکیل موم توسط زنبورها، متوقف نگردد.
شایان ذکر است که مواد اولیه این دستگاه ها، همان موم طبیعی عسل بوده است. اما آیا می دانید که علاوه بر صنعت زنبورداری، از موم صنعتی یا ورقه ای، در کدام صنایع دیگر استفاده شده است؟
گفتنی است که موم عسل، ماده ای سرشار از اسیدها و کربن های آزاد با دارا بودن خواصی چون نقطه ذوب بالا و مقاومت زیاد در برابر حرارت و فشارهای مکانیکی بوده که امروزه از آن در صنایع گوناگونی بهره برداری صورت داده اند.
صنایع ذیل، از انواع موم ورقه ای و یا صنعتی عسل، بهره برداری های مفیدی را صورت داده اند:

  1. صنعت قالبسازی و ریخته گری.
  2. صنعت چاب.
  3. شمع سازی.
  4. تولید لوازم آرایشی و بهداشتی.
  5. داروسازی.

برای آنکه بتوانید بهترین و باکیفیت ترین دستگاه های موم آج کنی را برای مراکز زنبورداری های خود خریداری کنید، می توانید با مشاورین و نمایندگان مراکز فروش این دستگاه ها، ارتباط مستقیم داشته باشید.