در سالهای اخیر دانشمندان روی زنبورهای عسل در داخل یک کندو تحقیقات مختلف را انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که ممکن است زنبور های عسل به وسیله حرف زدن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

شاید این نکته که زنبورهای عسل می توانند حرف بزنند یا با همدیگر ارتباط برقرار کنند برای همه نکته جالبی به حساب بیاید اما دانشمندان برای اینکه بتوانند این موضوع ثابت کنند تحقیقات فراوانی روی زنبورهای عسل که در یک کندوی مشترک انجام داده اند.
به این صورت که در بیرون از کندو مقداری عسل در یک شان قرار دارند و یک زنبور عسل به آنجا مراجعه کرده و بعد از مدتی دریافتند که زنبورهای عسل داخل کندو برای جمع آوری عسل به همان شان نزدیکی خود مراجعه کرده و جالب توجه هست که زنبور عسلی که دفعه اول به آن شان عسل برداشت کرده بود دیگر برای برداشت نیامده و فقط زنبور های جدید به آن شان مراجعه کرده اند.
و پس از بررسی بیشتر به این نتیجه رسیدند که تمامی زنبورهای عسل که به این شان پر از عسل نزدیک شده بودن همه از یک کندوی و مشترک بودند. به این نتیجه می توان رسید که زنبورهای عسل در داخل کندو با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و یا باهم حرف می زنند.