آیا میدانیدعسل مرغوب به چه عسلی می گویند؟ برای آنکه عسل مرغوبی داشته باشیم چه شرایطی لازم است؟ چرا در ایران لرستان مرغوبترین عسل را داراست؟
عسل یکی از مواد غذایی است که از مواد معدنی همچون پتاسیم، ید، منیزیم مس ونیز آهن، فسفر و مواد آلی تشکیل شده است در نتیجه کاربرد های فراوانی در زندگی روزمره دارد. به عنوان مثال در صنایع غذایی، صنایع دارویی، پوست و مو و طب سنتی و… به همین دلیل مرغوب بودن آن برای خریدار مهم می شود.

ما دو نوع عسل داریم:
1. عسل طبیعی=عسلی که بدون دخالت انسان و با تغذیه ی زنبور از شهد گل ها بدست می آید.
2. عسل مصنوعی= عسلی که با ترکیب مواد و بدون وجود زنبور آن را بدست می آورند.
عسل مرغوب به عسل طبیعی گویند که تغذیه ی زنبور با استفاده از گرده های گل باشد. حال هرچه محیطی که زنبور در آن نگه داری می شود طبیعت بکر و سرسبز با گل ها و گرده های فراوان باشد، عسل تولیدی مرغوبتر خواهد شد. متاسفانه در برخی نقاط به دلیل کمبود شهد برای کندو از غذاهایی همچون گلوکز برای تغذیه ی زنبور استفاده می شود، که همین امر موجب می شود عسل حاصله طعم و رنگ مناسبی نداشته باشد.

شرایط محیطی و آب و هوایی نگه داری کندو
شرایط محیطی و آب و هوایی نگه داری کندو در کیفیت بهتر عسل تاثیر بسزایی دارد. از نظر آب و هوایی نباید بارندگی فراوان باشد، هوای شرجی و یا گرما و سرمای زیاد مناسب نیست. وجود آب کافی مانند رودخانه، چشمه در اطراف کندو ها نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. کندو باید به دور از مناطق مسکونی و آلودگی های صوتی باشد. همانطور که گفته شد طبیعت و پوشش گیاهی مناسب و سرسبز بسیار مهم است.
محیط نگه داری کندوی عسل باید به دور از آلودگی های هوا، کارخانه ها، شهرهای پرجمعیت و در هوایی تمیز باشد.

لرستان
با داشتن جنگل های زاگرس، مراتع، وگرده های فراوان برای تغذیه ی بدون دخالت انسان و شرایط آب و هوایی مناسب و دارا بودن تمامی شرایط گفته شده، برای تولید بیشتر عسل توسط زنبور بهترین مکان برای تولید این محصول می باشد. لرستان یکی از بهترین تولید کنندگان عسل ایران است که درصد بالایی از عسل کل کشور را تامین می کند. عسل مرغوب لرستان به دلیل کیفیت بالای آن به خارج از کشور نیز صادر می شود که به زودی قرار است صادرات آن توسعه یابد.