برای جلوگیری از تبلور و شکرک زدن عسل صادراتی ایران می توان آن را پاستوریزه نمود. این عمل از شکرک زدن جلوگیری می نماید، ولی حرارت دادن عسل به منظور پاستوریزه کردن برخی از خصوصیات و ترکیبات مفید عسل طبیعی مانند اسید آمینه ها و آنزیمهای آن را از بین می برد.
یکی از ویژگیهای عسل طبیعی کریستالیزه شدن و یا به اصطلاح شکرک زدن عسل است. این ویژگی یعنی شکرک زدن اصلا نگران کننده نیست و با حرارت غیر مستقیم مانند انداختن ظرف عسل در داخل آب گرم کاملا قابل برگشت می باشد. برخی شرکتهای تجاری فعال در زمینه صادرات عسل و یا کارخانجات بسته بندی برای جلوگیری از شکرک زدن عسل آن را پاستوریزه می کنند. پاستوریزه کردن عسل عبارت است از حرارت مستقیم عسل تا دمایی معین، این عمل باعث می شود عسل شکل ظاهری زیباتری داشته و همواره شفاف و زلال باقی بماند. اما این عمل یک ایراد عمده در پی دارد و آن از بین رفتن برخی خواص عسل و برخی ترکیبات مفید آن مانند اسیدهای آمینه، دیاستاز و برخی ویتامینها بر اثر حرارت می باشد.
برای صادرات عسل مازاد بر مصرف داخلی، تولید کنندگان می باید با هماهنگی با شرکت های صادراتی به صدور محصول خود اقدام کرده تا پس از بسته بندی مطابق استاندارد های بین المللی عسل آنان به دست مشتریان برسد.