عسل از قدیم الایام مورد توجه انسان بوده است، این ماده علاوه بر خاصیت خوراکی آن، خواص طبی نیزداشته و معجون های مختلف عسل و گیاهان دارویی برای معالجه ی بیماری ها گوناگون تهیه می شده است. امروزه با احیاء طب سنتی، دوباره عسل و صادرات آن رونق گرفته است.
عسل خالص و مرغوب تولید شده در ایران دارای خواص غذایی و دارویی بی شماری می باشد . از ترکیب کردن عسل و مواد طبیعی مختلف معجون های شفابخش فراوانی تولید می شود که در درمان و پیشگیری از امراض مختلف معجزه می کند. یکی از این ترکیبات، معجون سیاهدانه و عسل است که با نسبت سه قسمت عسل و یک قسمت پودر سیاهدانه تهیه می شوند. از جمله خواص این معجون درمان فشارخون، دفع سردی، گرما بخش اعضای میانی بدن و کلیه ها، ضدعفونی کننده، آنتی بیوتیک قوی گیاهی، بر طرف کننده ضعف اعصاب، درمان سرگیجه و آلزایمر، مفید برای رفع بیماری دیابت، از بین بردن لک و پیسی بدن، درمان ام اس و رماتیسم و کیست تخمدان، تقویت حافظه، از بین برنده ضعف بدن و هزاران هزار درد و مرض دیگر می باشد. این معجون یکی از بیشمار ترکیبات عسل است که در طب گیاهی و سنتی کشورهای مختلف به کار برده می شود.
صادر کنندگان محترم توجه نمایند که در شرایط رکود کنونی هیچ بازاری، به مانند فعالیت در زمینه صادرات عسل به دلیل دارا بودن متقاضی فراوان جهانی نمی تواند شما را به کسب سود فراوان سوق دهد.