این درست که نام زرشک با نام استان خراسان عجین شده و گره خورده است ولی
موضوع مورد نظر به این معنا نمی باشد که شما نمی توانید مرکز های فروش عسل
بدست آمده از زرشک را در شهر های دیگر مانند تهران، اصفهان و …. ببینید.
دو شهر معروف تولید کل زرشک ایران را بدون اغراق بر عهده دارند اولی استان خراسان و بعدی قائنات می باشد به نظر می رسد اگر این دو نبودند ایران از نظر زرشک قطعا دچار کمبود می شد.
مصارف زرشک در زندگی روزمره ی ما ایرانیان به هیچ عنوان کم نیست و به راحتی حداقل آن را هفته ای یک بار بر روی زرشک پلو خواهیم دید حالا بگذریم که برخی مربا، شربت، ترشی و سایر موارد دیگر هم از زرشک، به صورت خانگی تهیه می کنند. این میوه ی بسیار کوچک طبق تحقیقات آزمایشگاهی بر روی حیوانات ثابت کرده است که می تواند قند خون را مخصوصا در بیماران دیابتی از نوع ۲ کاهش دهد و نیاز به مصرف انسولین را در طول روز پایین بیاورد.
عسل زرشک هم کمتر از خود زرشک خاصیت ندارد، در درمان عفونت های دهانی که گاهی اوقات بخاطر مصرف مشترک از یک لیوان آلوده به دهان انتقال می یابد، بهترین راه حل استفاده از عسل زرشک می باشد زیرا مانند یک ضدعوفونی کننده ی قوی تمام عفونت ها را از بین خواهد برد و درد وحشتناک ناشی از عفونت ها را تاحد زیادی کاهش می دهد.
علاوه بر موارد بالا این عسل به کسانی که دچار خون های غلیظ هستند و احتیاج به این دارند که هرز گاهی خونشان را از مواد مضر تصفیه کنند پیشنهاد می شود.
همانگونه که در ابتدا اشاره شد مراکز فروش این عسل در ایران فراوان هستند و نیازی به سفر کردن به استان خراسان نمی باشد