قیمت هر کیلو عسل طبیعی به دست آمده از کندو زنبورعسل بر چه اساسی تعیین می گردد و اساسا نحوه شکل گیری آن چگونه است؟
عسل طبیعی تنها از طریق گرده های گل جمع آوری شده از گیاهان توسط زنبورعسل به وجود می آید و پس از ترکیب با بزاق دهان وی طی مراحلی تبدیل به عسل می گردد.
بنابراین تنها خواص آنزیم های دهان زنبورعسل و گرده گل هایی که روی آن می نشیند را در خود دارد که بر این اساس نیز قیمت گذاری می گردد.
قیمت هر کیلو عسل طبیعی بدست آمده از کندوی زنبور های عسل وابستگی زیادی به خواص آن، میزان فراوانی آن گیاه و درجه خلوص و ساکاروز آن گیاه و عسل تعیین می گردد.

شهد گیاهان چگونه به عسل در کندو تبدیل می شود؟

زنبور های عسل کارگر بعد از جمع آوری شهد های  گل و گیاهان موجود در منطقه اسکان کندوها و ریختن آن در کیسه شهدی خود، به کندو باز می گردند و شهد را در حالی که با آنزیم های درون بدن او ترکیب شده و خواص مهمی را به آن بخشیده از بدن خارج کرده و درون حجره های شان های کندو می ریزند.
در ابتدا که زنبورها شهد را جمع آوری می کنند بسیار رقیق است و تا حدود 80 درصد آن از آب تشکیل شده، این شهد درون خانه ها می ماند تا اینکه اصطلاحا برسد.
زنبورها حرکت جالبی انجام می دهند و سعی می کنند که با حرکت دسته جمعی بال های خود در کندو جریان هوا را زیاد کنند تا با پخت عسل و یا تبخیر آب آن، عسل طبیعی حاصل گردد.
عسل در کمتر از 5 روز می رسد و آماده برداشت می شود، زمانی که تنها 20 درصد آن آب باشد.