شما هم میهنان عزیز ساکن در هر نقطه از این کره خاکی می توانید جهت تهیه و خرید انواع فراورده های طبیعی زنبورعسل از قبیل عسل طبیعی، ژل رویال، گرده گل، موم و بره موم و همچنین آگاهی از قیمت فروش و عرضه همه آن ها از جمله عسل درجه 1 و طبیعی با همکاران ما در مرکز عسل ایران در ارتباط باشید.
برای آگاهی از ترکیب شهد گل، باید اجزای عسل را آزمایش کنیم. چیزهایی که در تبدیل شهد به عسل تغییر می کنند، عبارتند از آب و سوکروز. این فرض ساده سازی بیش از حد مطلب است، زیرا ما به درستی نمی دانیم که کدامیک از اجزای تشکیل دهنده عسل(آنزیم ها ،ویتامین ها و برخی از ترکیبات نیتروژنی و اسیدها) به وسیله زنبور به عسل اضافه می شود. به طور نسبی ترکیب شهد گل کمتر مورد شناسایی قرار گرفته، زیرا به دست آوردن مقدار کافی شهد گل برای آزمایش اجزای جزئی مذکور بسیار مشکل است.

قیمت عسل درجه  یک و طبیعی

شهد گل و تبدیل آن به عسل
شهد گل به همان مقدار که قندهای دکستروز(گلوکز) و لولوز(فروکتوز) دارد ، سوکروز(قند معمولی) هم دارد. اگرچه مقادیر نسبی این سه قند بسیار متغیر است ، ولی ممکن است برای یک گونه گیاهی ثابت باشد. نسبت های قند لولوز به دکستروز در شهد نسبت به آنچه در عسل یافت می شود، تفاوت عمده ای را نشان می دهد. قندهای مالتوز ، ملی بیوز و رافینوز در عسل شناسایی شده اند. همچنین در غلظت شهد، بین گل و کندو تغییر اندکی ایجاد شده است.

اما مقدار مواد جامد شهد سریعا در کندو افزایش می یابد تا چگالی عسل تکمیل شود و به اصطلاح عسل برسد. منهای این افزایش در بدن ، آشکارترین تغییر عبارت است از تبدیل سوکروز شهد به دکستروز و لولوز. سالیان سال است که این موضوع فهمیده شده که تبدیل سوکروز به دکستروز و لولوز زمانی که عسل برداشت می شود متوقف نمی شود ،ولی چنانچه عسل برداشت شده گرم نشود این تبدیل به آهستگی در انبار ادامه می یابد.

این تبدیل توسط آنزیم انورتاز (یا آنزیم مبدل که سوکروز موجود در شهد یا شربت قند را به قندهای تبدیل شده و ساده نظیر ،دکستروز(گلوکز) و لولوز تبدیل می کند و لذا این دو قند ساده به وفور در عسل یافت می شود) اضافه شده به عسل توسط زنبورعسل، انجام می شود. با سوکروز تبدیل یافته ،عسل غلظت بسیار بالایی از قند به دست می آورد.

قیمت عسل درجه  یک و طبیعی 

طیف قندهای موجود در عسل بستگی به قندها و آنزیم های موجود در شهد گل و نیز آنزیم های مترشحه از زنبور دارد. براساس نسبت دکستروز به لولوز و سطوح نسبی سوکروز و تک قندی ها، شهد ها و عسل های مختلف طبقه بندی شده اند . به طور نسبی منشا دیگر اجزای ترکیبی عسل نظیر ویتامین ها و اسیدها کمتر شناخته شده است . بخشی از اسیدهای آمینه موجود در عسل از گرده منشا می شود .

احتمالا زنبور آنزیم دیاستاز را ، که اهمیتش به سادگی اندازه گیری آن و عدم مقاومتش در مقابل گرما است، به شهد اضافه می کند و فعالیت دیاستازی نمایان می شود، ولی برخی نیز ممکن است از گرده منشا شده باشند . واضح است که برخی از ویتامین های موجود در عسل مربوط به گرده است . لذا با عمل تصفیه عسل که در آن گرده حذف می شود، مقدار این ویتامین ها به حداقل می رسد.
ولی از لحاظ تغذیه ای هدف ما از مصرف عسل دریافت قندهای ساده گلوکز و فروکتوز است، نه مواد معدنی یا ویتامین ها. چرا که ویتامین ها و مواد معدنی موجود در شهد نیز اولا اندک بوده و ثانیا مقدار مصرف عسل توسط هر فرد چنان نیست که بتواند مقادیر قابل توجهی از این مواد را از عسل مصرفیش دریافت کند.