گرده گل جمع آوری شده در فصل بهار، یکی از انواع بهترین و مرغوب ترین گرده گل ها بوده که امروزه توسط مراکز فروش معتبر در سراسر کشور، در بسته بندی های گوناگون و کاملا خالص، به فروش می رسد.
آیا تابحال نام گرده گل عسل را شنیده اید؟ آیا می دانید که زنبورهای عسل با جمع آوری این ماده ارزشمند از روی انواع گل های گیاهان، علاوه بر تأمین نیاز تغذیه ای کندوها، از مواد مصرفی دارویی انسان ها نیز بوده اند؟

گرده گل در کندوهای عسل

زنبورعسل، این موجود شگفت انگیز آفرینش الهی، توانسته با جمع آوری گرده انواع گل های گیاهان موجود در طبیعت، که در فصل بهار با تنوع بسیار زیادی برخوردار است، و آوردن آن به کندوهای عسل، به همراه ژل رویال، تأمین کننده ی نیاز تغذیه ای و رشد زنبورهای نوزاد و ملکه باشد.
گفتنی است که گرده گل، که مرغوبترین نوع آن در فصل بهار جمع آوری گردیده، شامل ترکیباتی گوناگون و بیش از چندین نوع انواع پروتئین های مفید می باشد که البته انواع املاح معدنی، مواد ویتامینی و اسیدهای آمینه چرب ضروری، از جمله دیگر مواد تشکیل دهنده گرده گل بوده اند.

گرده گل خالص

گرده گل و مصرف انسان ها

همانطور که متوجه ترکیبات بی نظیر گرده گل و خواص مصرف آن در کندوهای عسل شدید، باید بدانید که امروزه از گرده گل، طبق آزمایشاتی که بر روی آن صورت گرفته، خواص درمانی بسیاری نیز برای انسان ها بدست آمده است.
لازم به ذکر است که گرده گل، با نام دیگر غذای کامل شهرت داشته و می تواند یک مکمل غذایی مفید برای انسان ها باشد، امروزه توسط زنبورداران و با استفاده از تله گرده گیر هایی در مسیر ورود زنبورها به کندو، جمع آوری و به سرعت خشک گردیده تا خواص خود را از دست ندهد.
امروزه از گرده گل، اشکال گوناگونی چون پودر گرده گل، گرده گل مخلوط با عسل و همچنین کپسول گرده گل موجود بوده که می تواند موارد مصرفی گوناگونی را برای افراد دارا باشد.
حال می توان برای گرده گل، خواص دارویی و درمانی زیر را نام برد:

  • گرده گل، سرشار از انواع ویتامین ها و مخصوصا ویتامین ب کمپلکس و انواع آنتی اکسیدان ها بوده که می تواند یکی از موثرترین مواد در تقویت سیستم ایمنی بدن باشد.
  • گفتنی است که امروزه از گرده گل، برای درمان پروستات و بزرگی آن بهره برده اند و سبب آن سرشار از روی بودن، ذرات گرده گل بوده است.
  • تنطیم کننده ی فعالیت متابولیسمی بدن و موثر در کنترل وزن بوده است.
  • به سبب دارا بودن اسیدهای آمینه ضروری و انواع هورمون ها، مفید در تقویت سیستم عصبی و همچنین افزایش دهنده میل جنسی بوده است.
  • کاهش دهنده فشار خون و جلوگیری از پیری زودرس و به طور کلی مصرف آن مفید در کمبودهای مواد معدنی و موثر در ازدیاد شیردهی مادران بوده است.

مشتریان و مصرف کنندگان گرده گل، باید بدانند که اولا طبق تجویز مشاور تغذیه و یا پزشک متخصص خود، به مصرف این ماده به مقدار توصیه شده باید بپردازند و دوما با توجه به وجود برخی از افراد سودجو و عرضه انواع گرده گل های نامرغوب و آلوده، تهیه آن از مراکز فروش و عرضه کنندگان معتبر را در دستور کار خود قرار دهند.
امروزه مراکز فروش معتبر در سراسر کشور و در استان هایی که امر زنبورداری و پرورش زنبورهای عسل رونق بیشتری را داشته، توانسته اند انواع گرده گل مرغوب جمع آوری شده در بهترین نوع خود در فصل بهار را، در بسته بندی های با وزن های گوناگون، با قیمت مناسبی به عرضه برسانند.