عسل صنوبر در نوع خود جز عسل های بسیار معطر و خوشبو با طعمی دل انگیز می باشد. تولید کنندگان این عسل، برای فروش در داخل کشور و یا صادرات به کشورهای سفارش دهنده فعالیت می کنند. این عسل جز عسل هایی است که با کیفیت بالا و تعداد محدودی عرضه می شود.
درخت صنوبر از انواع درختان کاج است که عموما در نواحی سردسیری می روید. ارتفاع آن به 60 متر و گاهی بیشتر نیز میرسد.  میوه آن تخم مرغی شکل بوده و به رنگ قهوه ای می باشد. عسل صنوبر دارای طبع گرم و خشک است و رنگ آن قهوه ای تیره می باشد. باید توجه داشت که گونه ای از عسل ها هستند که از شهد گل به دست نمی آیند. این عسل ها از برگ درختان و از شیره ای که روی برگ ها باشند حاصل می شوند. این نوع عسل عموما در درختان جنگلی بیشتر دیده می شود. جانوران کوچک مثل شته که روی درخت زندگی می کنند و از آن تغذیه می نمایند، هنگام خوردن شیره برگ ها، اضافاتی از آن را که قادر به هضم نیستند را بر روی برگ ها می ریزند. به این ترتیب فرصت مناسبی برای زنبوران عسل است تا در زمان هایی که دسترسی به گل و شهد آن نیست از این شیره برای تولید عسل استفاده کنند. عسلک های تولید شده به سرعت زیادی شکرک می زنند به همین دلیل بیشتر از آن ها به صورت موم دار مصرف می شود. لذا برای جدا سازی موم و شهد حرارت داده نمی شود.

مواد تشکیل دهنده عسلک
عسلک بیشتر دارای مواد معدنی مثل آهن، فسفر و پتاسیم است. به دلیل غنای املاح معدنی ارزش طبیعی آن بسیار بالاست. قند عسلک در مقایسه با عسل های معمولی که از شهد گیاهان تهیه می شود بسیار کمتر است. ولی اسید آمینه، قندهای مرکب، نیتروژن و مواد معدنی بیشتری دارد. رنگ این نوع عسل ها تیره تر است.

کدام گیاهان عسلک دارند؟
بیشتر از همه گیاهان جنگلی و باغی می توانند عسلک داشته باشند. همانند بید، صنوبر، نارون، زیرفون و بیشتر سوزنی برگ ها. از جمله درختان باغات نیز درختان گیلاس، گوجه، آلو و آلبالو می توانند برای تولید عسلک استفاده شوند.

خواص عسل صنوبر
عسل صنوبر از جمله عسل های تقریبا گران قیمت موجود در بازار است. از جمله فواید و خواص عسل صنوبر می توان به چند مورد اشاره کرد. درمان مشکلات پوستی، مسکن قوی برای دردهای مفاصل و ورم مفاصل، ضد استرس و آرامبخش، آنتی اکسیدان قوی، ضد عفونی کننده قوی، درمان گر مشکلات تنفسی، سرفه و خلط، مفید برای بیماران دیابتی.