عسل طبیعی یکی از سوغاتی های مهم استان اردبیل بوده که امروزه خالص ترین و درجه یک ترین عسل موجود در این استان، در مراکز فروش معتبر با قیمت مناسبی عرضه می گردد.
اگر تا به امروزه به استان اردبیل سفر نکرده اید، باید بدانید که از جمله سوغاتی های مشهور در این استان، عسل تولید شده در دامنه های سبلان بوده که می تواند در انواع عسل های بابونه، گون و آویشن نیز باشد.
استان اردبیل به سبب دارا بودن دامنه های مستعد خود با نام دامنه های سبلان از نظر وجود انواع گیاهان پرشهد، امروزه توانسته یکی دیگر از پایگاه های مهم تولیدی و صادراتی انواع عسل طبیعی و مرغوب در کشور نام بگیرد.
گفتنی است که استان اردبیل با تولید چیزی بالغ بر 4000 تن عسل طبیعی در سال، رتبه سوم از نظر میزان تولید عسل در کشور را به خود اختصاص داده و در سطح این استان تعداد نزدیک به 2500 زنبوردار فعال وجود داشته است.
لازم به ذکر می باشد که انواع عسل خالص در این استان، با توجه به درصد خلوصیت آن، از قیمت های متفاوتی برخوردار بوده اند، اما در مقابل باید اشاره داشت که به سبب وجود افرادی سودجو در بازارهای فروش، عسل اصل اردبیل را از مراکز فروش معتبر این استان تهیه نمایید.

عسل اردبیل

با توجه به اهمیت مصرف انواع عسل خالص و طبیعی، که طبق گفته مشاورین تغذیه و گوارش، می تواند خواص منحصربفرد درمانی و تغذیه ای را دارا باشد، تولیدکنندگان عسل در استان اردبیل توانسته اند با تولید 5 درصد از انواع مرغوبترین عسل کشور، گامی مهم در راستای ارتقای سطح سلامت افراد جامعه برداشته باشند.
شایان ذکر است که عسل تولیدی در استان اردبیل می تواند با توجه به شرایط آب و هوایی گوناگون، رنگ های متفاوتی چون زرد تا عقیقی تیره داشته باشد که در دو نوبت کشت پاییزه و بهاره از تعداد نزدیک به 118 هزار کندوی جدید و تعداد 5 هزار کندوی بومی، تولید گردیده اند.