چگونگی تولید عسل طبیعی و ارگانیک، به این صورت است که زنبورها شهد و شیره ی مورد نیاز، جهت تولید عسل را از گلها و گیاهانی می گیرند که برای از بین بردن آفات در آنها از آفت کشهای شیمیایی استفاده نکردند، این محصولات در میان اقلام صادراتی جایگاه خاصی دارد.
مهمترین محصولی که زنبور عسل در خارج از کندوها تولید می کند عسل نام دارد. فرایند تولید عسل به این شکل است که زنبورها در طول روز شهد و گرده گرفته شده از گلها و گیاهان و یا تغذیه مصنوعی از آب، شکر، شیره انگور و خرما را با افزودن آنزیمهای خاص و بسیار مفیدی به عسل تبدیل می کنند. سپس این شهدها را به کندوها انتقال داده و با پرواز مداوم در داخل کندو رطوبت اضافه موجود در آن را گرفته و درصد رطوبت را به 18-17 درصد می رسانند.
با توجه به بیماریهای جدید که در اثر تغذیه ی نا مناسب بین مردم شیوع یافته است انقلابی بزرگ در بین مردم برای مصرف محصولات ارگانیک که برای تولید آنها از مواد شیمیایی استفاده نشده باشد صورت گرفته است. برای تولید عسل ارگانیک می باید کندو ها و موم از مواد طبیعی ساخته شده باشند همچنین از استفاده مجدد موم باید پرهیز شده و در زمستان از عسل و گرده ی طبیعی برای زمستان گذرانی زنبور استفاده شود.
تولید عسل ارگانیک با شرایط خاص، کار مشکلی است لذا اغلب زنبورداران تمایلی به فرآوری این محصول ندارند، این محصول مشتریان زیادی در سراسر جهان دارد. برای صادرات این محصول می توان از مشاوره ی رایگان شرکت های بازرگانی عسل بهرمند شد.