یکی از موادی که می تواند در صادرات غیر نفتی ایران نقش ارزنده ای داشته باشد، عسل است. استفاده از عسل برای شادابی پوست، از دیرباز شناخته شده است. امروزه ماسک های مختلفی برای جوانسازی و برطرف ساختن چین و چروک صورت، با عسل ابداع شده است.
عسل علاوه بر اینکه یک ماده مقوی باارزش غذایی بالاست و خواص دارویی فراوان در پزشکی دارا می باشد، همچنین به علت داشتن یکسری ویتامینها از قبیل A، B، C،E و املاح و مواد معدنی مختلفی همچون کلسیم، سولفور، پتاسیم، آهن و روی و …. به شکل گسترده ای در ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی مورد مصرف قرارمی گیرد.
تاثیرات عسل در شاداب و جوان نگه داشتن پوست بدن از هزاران سال پیش توسط اقوام و ملتهای گوناگون شناسایی شده و هم اکنون نیز برای زیبایی و طراوت بخشیدن به پوست و از بین بردن برخی از نارساییهای آن از عسل و ترکیبات عسل استفاده می شود. عسل به علت اینکه عاری از هر نوع محرکی می باشد، هیچگونه حساسیتی ایجاد نکرده و برای همه نوع پوست قابل استفاده است. استفاده از عسل در محصولات آرایشی و بهداشتی رطوبت از دست رفته پوست را برگردانده و از خشکی و در نتیجه ترک خوردن آن جلوگیری می کند. در ضمن عسل به علت داشتن ترکیبات خاص عفونتهای قارچی پوست را از قبیل جوش و تبخال را از بین برده و زخمهای موجود در آن را بدون جمع شدگی پوست درمان می کند . همچنین می توان با استعمال عسل التهابات پوستی ایجاد شده از آفتاب سوختگی را تا حد بسیار بالایی کاهش داد.