کندوی عسل محل زندگی یا خانه زنبور های عسل است . در کندو ،زنبور عسل به صورت اجتماعی زندگی می کند. در هر کندوی عسل جعبه ای ، یک کلنی شامل یک ملکه ،۱۰۰ تا چند هزار زنبور نر و ۳۰ تا ۷۰ و گاهی ۱۰۰ هزار زنبور ماده (کارگر) زندگی می کنند. همچنین کندو انبار یا فضایی است برای ذخیره غذایی جمعیت درون آن .
زنبور عسل وحشی در تنه یا کنده ی درختان، بوته پرچین ها ، صخره ها با دیوارها لانه می کند . برداشتن عسل این زنبور ها باعث خرابی لانه آن ها می شود . در طول قرن ها ، انسان توانسته برای زنبور عسل لانه های قابل استفاده ی مجدد (کندوی عسل) را طراحی کند ، به طوری که بتواند بدون مزاحمت زیاد برای زنبورها ، از آن عسل برداشت کند .
زنبور های کارگر ، کندو را با ورقه های مومی عمودی دورویی پُر می کنند که “شان” عسل نامیده می شوند . هر طرف این “شان” از مجموعه ای سلول های شش وجهی قرار گرفته درکنار هم تشکیل شده است که بیشتر آن ها قطری در حدود ۵ تا ۷ میلی متر دارند . این سلول ها تخم هایی که به زنبور کارگر تبدیل می شوند و همچنین ذخیره ی غذایی کُلنی را در خود جای می دهند که همانا عسل ، گرده ی گل ها و نان زنبور عسل (مخلوطی از گرده ، شهد ، بزاق و میکروارگانیسم ها) است. سلو های کمی بزرگ تر ، تخم زنبورهای نر و سلول های بسیار بزرگِ انگشتانه ای شکل ، تخم زنبور های ملکه را در خود جای می دهند .
منبع: سایت بازار عسل