ژل رویال یا شاه عسل ایرانی جزء مهمترین تولیدات زنبور عسل در داخل کندو می باشد که بسیار با ارزش و ذی قیمت بوده به علت خواص دارویی و ارزش غذایی بالا صادرات آن سود فراوانی برای فعالان در این زمینه، در پی خواهد داشت.
ژل رویال یا شاه عسل یکی دیگر از تولیدات زنبور عسل است که در داخل کندو بعمل می آید. این ماده از دو غده که در روی سر زنبور عسل وجود دارد، ترشح می گردد و در تغذیه زنبوران نوزاد کارآیی دارد. همچنین زنبور ملکه نیز از این ژل تغذیه می نماید نام دیگر این ماده “ژل شاهانه” است که ارزش غذایی و دارویی بسیار بالایی داشته، سرشار از قند، چربی، ویتامین و املاح بسیار مفید می باشد. مصرف این ماده موجب بالا بردن قوای جسمانی شده، از پیری زودرس جلوگیری نموده، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. همچنین این ماده استخوان بندی بدن را استحکام بخشیده، کم خونی را درمان می کند و از گرفتگی عروق و سکته های قلبی پیشگیری می نماید. مصرف این ژل در بیماران دیابتی نیاز به تزریق انسولین را به حداقل رسانده و باعث کاهش فشار و کلسترول خون می شود.
تولید کنندگان محترم عسل و فرآورده های آن می توانند برای فروش و صادرات محصول خود با شرکتهای صادراتی تماس حاصل کرده و مشورت های لازم را انجام دهند.